بیش فعالی (ADHD) چیست؟ این بیماری، زندگی شما و کودکتان را عذاب آور می نماید!

به گزارش وبلاگ ایزابل، بعضی از بیماری ها در عین اینکه خطرناک و آسیب زا نیستند؛ می توانند به شدت زندگی افراد را مختل و عذاب آور نمایند و روابط افراد را محدود سازند. یکی از بیماری های روحی که به شدت می تواند تاثیرات منفی و مخربی روی زندگی افراد داشته باشد، بیش فعالی یا (ADHD) است که اگر شناخته نشود و برای درمان آن اقدامی صورت نگیرد، تمام جوانب زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیش فعالی (ADHD) چیست؟ این بیماری، زندگی شما و کودکتان را عذاب آور می نماید!

بیش فعالی (ADHD) چیست؟ بیش فعالی یک بیماری اختلال رشدی است؛ یعنی، بچه ها و بزرگسالان مبتلا به اختلال بیش فعالی، روی رفتارهای خود کنترل ندارند و بدون فکر کردن به نتیجه، عمل می نمایند. جالب است بدانید که اختلال ADHD یا بیش فعالی، در خانواده ارثی است؛ به عبارتی، به احتمال بسیار زیاد، بچه هاِ بیش فعال، والدین بیش فعال داشته اند؛ چرا که مقدار ارثی بودن آن بیش از 75 درصد است. اختلال بیش فعالی می تواند چالش های قطعی و خاصی را ایجاد کند که والدین باید از آن مطلع باشند.

بسیار مهم است که بیماری والدین بیش فعال نیز مانند بچه ها بیش فعال تشخیص داده و درمان گردد. در این مقاله به این موضوع پرداخته می گردد که چرا تربیت بچه ها بیش فعال به وسیله والدینی که به بیماری بیش فعالی (ADHD) دچارند، سخت و سخت است. بعلاوه در این مقاله از مجله اینترنتی دلتا به بیان نکات مهمی پرداخته ایم تا والدین بتوانند با مدیریت رفتار ، زمان و حوزه های دیگری که با آن در کشمکش هستند، بهتر روبه رو شوند و زندگی آرام تر و شادتری داشته باشند.

چرا تربیت بچه ها بیش فعال به وسیله والدین بیش فعال سخت است؟

تربیت و پرورش کودک، به خودی خود، کاری سخت و گاها طاقت فرسا است. وقتی والدین، فرزندی با اختلال بیش فعالی دارند؛ مسئولیت سنگین تری روی دوششان است؛ چراکه باید کودکی را تربیت نمایند که درخواست ها و احتیاجهای بیشتری دارد و باید زمان بیشتری را با او سپری کرد و بسیار شکیبا و باحوصله بود و تمام این ها هنگامی که والدین نیز به اختلال بیش فعالی مبتلا هستند، بسیار سخت تر می گردد.

چالش های والدینی که اختلال بیش فعالی (ADHD) دارند با بچه ها بیش فعال چیست؟

والدین بیش فعال (ADHD) ، هنگام فرزندپروری ممکن است با موارد زیر دست وپنجه نرم نمایند:
  • شرایط روحی همزمان، مانند اضطراب و افسردگی
  • نوع برخورد با احساسات متفاوت
  • اجرای نظم
  • مدیریت کارهای روزمره خانه
  • انگیزش
  • مهارت های سازمانی
  • استرس
  • مدیریت زمان

نکته: اگر بزرگسالانی که به اختلال بیش فعالی مبتلا هستند، با سایر علائم ADHD ، مانند داشتن مشکل در انجام چند کار، فراموشی، تنش های رفتاری، کم تحملی، بی قراری و نوسانات شدید خلقی نیز دست وپنجه نرم می نمایند، در تربیت بچه هاشان بیشتر دچار مشکل می شوند؛ زیرا تمایل کمتری به نظارت روی بچه ها دارند، در مراقبت از بچه ها، کم تحمل تر و ناتوان تر هستند و مهارت لازم را برای مقابله با مسائل و حل آن ها ندارند.

چگونه اختلال بیش فعالی (ADHD) را بشناسید و آن را درمان کنید؟

در نظر داشته باشید که اولین قدم برای مقابله با بیش فعالی (ADHD)، شناخت و سپس، درمان آن است.

علائم بیش فعالی (ADHD) در بزرگسالان و بیش فعالی (ADHD) در بچه ها عبارت اند از:

ناتوانی در تمرکز و توجه روی مسائل

  • بی دقتی و بی توجهی به کارها و مسئولیت های روزمره؛
  • بی قراری برای گوش کردن؛
  • تمایل نداشتن به انجام کارهایی که به تمرکز ذهنی احتیاج دارد؛
  • جاگذاشتن بیش از مقدار وسایل؛
  • اختلال در تمرکز حواس؛
  • مشکل در مدیرت رفتار، کارها و زمان؛
  • تمایل نداشتن به نظم و احترام به مقررات

فعالیت و تحرک بیش از مقدار

  • یک جا بند نشدن و جنب وجوش بیش از مقدار؛
  • تحرک بیش از مقدار در مکان هایی که احتیاج به سکون و آرامش دارد؛
  • بازی کردن با سروصدای بیش از مقدار و بی قراری بیش ازحد؛
  • بیش از حد حرف زدن؛
  • تند حرف زدن و گفت و گوهای هیجانی و مستمر.

رفتارهای هیجانی و بدون فکر

  • انجام رفتارهای خطرناک، بدون فکر کردن به عواقب آن؛
  • دویدن به میان خیابان و رد شدن از بلندی های خطرناک؛
  • بی قراری و بی تحملی برای نشستن در یک جمع؛
  • بدون فکر کردن، صحبت و رفتار کردن؛
  • مدام وسط حرف دیگران پریدن؛
  • انجام رفتارهای کلافه نماینده و برهم زدن آرامش محیط.

نکته: لزوما داشتن یکی از علائم بالا، نشان دهنده اختلال بیش فعالی (ADHD) نیست. برای پی بردن به ابتلا به بیش فعالی (ADHD)، باید چندین رفتار در یک شخص جمع باشد و چند ماه تحت نظر قرار بگیرد. از روی الگوهای رفتاری در محیط مدرسه، کار و … که در طول دوره طولانی تری قابل مشاهده است، بهتر می توان به (ADHD) پی برد.

راهکارهای مقابله با اختلال ADHD یا بیش فعالی

اختلال بیش فعالی (ADHD)، درمان قطعی ندارد؛ اما کاهش، کنترل و مقابله با آن امکان پذیر است. جدا از بعضی روش های درمانی که با دارو صورت می گیرد یا روند بیماری با حضور یک روان درمانگر حاذق کنترل می گردد، تکنیک هایی وجود دارد که می توان با اختلال بیش فعالی در بزرگسالان و بیش فعالی در بچه ها مقابله کرد. والدینی که به اختلال ADHD یا بیش فعالی دچار هستند، برای تربیت بچه هاخود باید بیشتر بکوشند. بعضی از مهم ترین راهکارها عبارت اند از:

فضاهای مشکل را بشناسید

برای مقابله با بیش فعالی (ADHD) لیستی از نقاط قوت و بعضی زمینه هایی که در آن نقطه ضعف دارید و با آن دست وپنجه نرم می کنید را تهیه کنید. برای مثال، ممکن است در یاری کردن به فرزندتان در تکالیف مدرسه و اینکه مدیریت زمان داشته باشند، بسیار پیروز عمل کنید؛ اما درباره اجرای نظم و ترتیب مشکل داشته باشید. هنگامی که بدانید در کدام زمینه ها مشکل دارید، بسیار کارآمدتر با آن ها روبه رو خواهید شد و برایشان راه چاره مناسبی پیدا می کنید. یک رویکرد کلیدی که می تواند موثر باشد این است که وظایف خود را با شریک زندگی تان تقسیم کنید و هر کدام مسئولیتی را بر عهده بگیرید که در آن توانمندتر هستید.

ابزاری را پیدا کنید که روی شما کارکرد دارد

والدین، بچه ها و خانواده، احتیاجهای متفاوتی دارند. هرگز یک رویکرد یکسان را نمی توان برای حل مشکل افراد به کار بست، بلکه باید ابزارها و راهکارهایی را به کار برد که برای حل مشکل هر فرد مناسب باشد. برای مثال، در مورد حل مسائل افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی (ADHD)، مانند مدیریت زمان، مدیریت هیجان و …، نموداری از پاداش و تنبیه درنظر بگیرید. برای یادآوری قرار دیدار هایتان از یادداشت های کوچکی بهره ببرید و آن را مقابل چشمانتان قرار دهید یا ساعت خود را برای زمان خاصی کوک کنید. رفتارهایی از این قبیل می تواند هیجانات و عدم تمرکز شما را بهبود بخشد.

در مورد مدیریت رفتار بسیار مطالعه کنید

در مورد بچه ها مبتلا به بیش فعالی (ADHD)، برای پیاده سازی برنامه مدیریت رفتار در خانه، احتیاج به برقراری یک سری قوانین دارید. انتظارات خود را مشخص و رفتارهای غیر قابل قبول را مشخص کنید؛ سپس در مورد این رفتار با بچه ها خود به طور واضح و روشن گفت وگو کنید.

یک روش بسیار یاری نماینده و موثر این است که قوانین مشخص شده را روی کاغذی بنویسید و در جایی قرار دهید که همواره قابل مشاهده باشد و وظایف افراد را یادآوری کند.

نمودار رفتاری می تواند راهکاری عالی برای ثبات رفتاری بچه ها باشد. برای آن ها پاداش و تنبیه در نظر بگیرید. برای مثال، اجازه دهید برای انجام کارهای خوب، استیکر امتیاز دریافت نمایند و وقتی به عدد مشخصی رسید، یک جایزه بگیرند؛ مانند پول، شهر بازی یا هر چیزی که برایشان ترغیب نماینده است.

ساختارسازی کنید

برای بزرگسالان مبتلا به ADHD، تربیت بچه ها بیش فعال، بسیار سختتر است. برای مقابله با این چالش، یک برنامه منظم و روتین ایجاد کنید تا بهتر بتوانید مدیریت رفتار و مدیریت زمان را کنترل کنید؛ به عنوان مثال، برای وعده های غذایی، ورزش کردن، انجام مسئولیت ها، زمان خواب، سرگرمی، انجام تکالیف و …، برنامه مشخصی در نظر بگیرید و طبق آن عمل کنید تا بچه ها مبتلا به (ADHD) را در یک شرایط پایدار و ثابت قرار دهید.

موارد حواس پرتی را کاهش دهید

اختلال در تمرکز و حواس پرتی می تواند کار والدین مبتلا به بیش فعالی (ADHD) و بچه ها بیش فعال را سخت تر کند. مراتبی ایجاد کنید که این حواس پرتی کمتر شوند؛ مثلا، برای اقلام ضروری، مانند کلیدها، قبض ها، کتاب ها و …، جای مناسبی را در نظر بگیرید که به یک روند منظم تبدیل گردد.

مراقبت از خود را تمرین کنید

اطمینان حاصل کردن از اینکه کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی (ADHD)، خوب می خوابد، به طور منظم ورزش می نماید و وعده غذایی سالم می خورد؛ می تواند تا حد زیادی به بهبود اختلال در تمرکز، رفتارهای هیجانی و بیش فعالی یاری کند. مراقبت از خودتان نیز بسیار مهم است. در نظر داشته باشید که روی استراحت، فعالیت روزانه و غذای سالم خود نیز بسیار توجه داشته باشید.

نقاط قوت خود را از قلم نیاندازید!

اگرچه ابتلا به بیش فعالی (ADHD) اصولا به صورت منفی نشان داده می گردد، به خودتان و بچه هاِ بیش فعال (ADHD) خود یادآوری کنید که بیش فعالی (ADHD)، نقاط قوت و مزیت هایی را نیز برای شما به همراه دارد. برای مثال، سطح انرژی بالا و کنجکاوی زیاد به این معناست که کودک بیش فعال شما همواره مشتاق است که چیزهای تازه را بیاموزد و با چالش های زندگی مبارزه کند.

بزرگسالان بیش فعالی (ADHD) که بچه ها بیش فعال دارند، برای تربیت بچه ها خود از امتیاز بالاتری برخوردارند؛ چراکه با توجه به اشتراکات رفتاری و اخلاقی فراوانی که با بچه هاشان دارند، بهتر می توانند آن ها را درک نمایند و با انرژی بالای آن ها کنار بیایند.

سخن آخر

در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا به بیش فعالی (ADHD) چیست و راه های مقابله و بهبود آن پرداخته ایم. از آنجا که اختلال بیش فعالی (ADHD) می تواند زندگی روزمره افراد را به شدت مختل کند، شناخت آن به شدت حیاتی است. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد!

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا بیشتر مطالب روانشناسی می توانید چرا بخشش در زندگی مشترک یک باید است؟ و مراحل کنترل خشم در رابطه چیست؟ را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا

به "بیش فعالی (ADHD) چیست؟ این بیماری، زندگی شما و کودکتان را عذاب آور می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش فعالی (ADHD) چیست؟ این بیماری، زندگی شما و کودکتان را عذاب آور می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید