تالاب استیل نیازمند توجه مسئولان و حمایت از طرحهای گردشگری با رعایت ملاحظات محیط زیستی است

به گزارش وبلاگ ایزابل، ایسنا/ براساس گزارشات واصله، تالاب استیل نیازمند توجه مسئولان و حمایت از طرحهای گردشگری با رعایت ملاحظات محیط زیستی است.

تالاب استیل نیازمند توجه مسئولان و حمایت از طرحهای گردشگری با رعایت ملاحظات محیط زیستی است

تالاب استیل شهرستان مرزی آستارا که از جاذبه های توریستی ایران به شمار می رود، همچنان مورد بی توجهی دست اندرکاران توسعه توریستی قرار گرفته است و اجازه سرمایه گذاری در آن داده نمی گردد.

این تالاب 138 هکتاری در حاشیه جاده آستارا به تالش قرار گرفته است و با داشتن ذخیره آبی یکی از منابع تامین آب شالیزارهای اطراف خود محسوب می گردد. تالاب استیل با توجه به داشتن زیست بوم خاص در پذیرایی از پرندگان از معروفیت خاصی برخوردار است و مجاورت این تالاب در کنار کوهستانی زیبا، چشم انداز زیبایی را بوجود آورده است.

وجود درختان توسکا در آب از زیبایی های تالاب استیل محسوب می گردد. این تالاب در کنار پرندگان بومی، هر سال پذیرای پرندگان مهاجر جهت زمستان گذرانی است.

بیشتر بخوانیدتالاب استیل آستارا؛ یکی از جاذبه های توریستی برجسته ایران

در بحث مهم سرمایه گذاری در حوزه توریستی تالاب استیل، حامیان محیط زیست ضمن استقبال از اجرای طرحهای توریستی در حاشیه این تالاب برای ایجاد اشتغال، بر رعایت قوانین زیست محیطی تاکید دارند. از سوی دیگر مسئولان استانی و شهرستانی با اطمینان از رعایت قوانین زیست محیطی بر لزوم حمایت از اجرای طرحهای توریستی نیز تاکید دارند اما سختگیری ها از سوی دستگاه های اجرایی متولی همچنان مانع سرمایه گذاری در تالاب استیل آستارا شده است.

این تالاب که به عنوان یکی از جاذبه های توریستی آستارا نظر هر شخصی را به خود جلب می نماید، با پایین رفتن سطح آب تالاب در فصل تابستان، جزیره هایی در آن نمایان می گردد و توریستان تا وسط تالاب قدم می زنند و در فصل های پر بارش بار دیگر با افزایش سطح آب، جزیره های پدیدار شده در آن ناپدید می شوند.

آب تالاب استیل از نزولات آسمانی و آبهای جاری تامین می گردد و در اوایل تابستان، بخش عمده آب این تالاب به علت گرمای هوا تبخیر و حجم آن کاهش می یابد. با توجه به این موضوع امکان افزایش ذخیره آب استیل با لایروبی آن وجود دارد اما تحقق آن نیازمند همکاری دستگاه های متولی از جمله اداره آب منطقه ای، منابع طبیعی و محیط زیست است.

اجرای هر گونه طرح توریستی مطالعه شده در حاشیه استیل به جهت ایجاد شغل برای جوانان آستارا همواره مورد تاکید مردم و سرمایه گذاران بوده اما به دلایل مختلف با اجرای طرحهای توریستی در حاشیه تالاب و بدون وارد شدن آسیب به محیط زیست منطقه تا به امروز مخالفت شده است.

مسئولان اداراتی همانند محیط زیست، آب منطقه ای، میراث فرهنگی و منابع طبیعی در اظهارات خود همواره تاکید دارند که مخالف جذب توریست و ایجاد رونق مالی در حاشیه تالاب استیل نیستیم، اما این کار باید با ملاحظات زیست محیطی و برنامه کارشناسی صورت گیرد در غیر این صورت طرحهای توریستی نیز به طبیعت تالاب لطمه خواهد زد.

یکی از فعالان بخش خصوصی بومی سالها پیش مجوزی برای سرمایه گذاری در تالاب استیل گرفته بود که همچنان هم درگیر موضوع است. پروژه ساخت پل چوبی و بوم کلبه در این تالاب نیز به وسیله سازمان محیط زیست اجرا شد اما بهره برداری از آن ناکام ماند و در حال حاضر سازه ها به حال خود رها و این تالاب در نتیجه این شرایط به عنوان ظرفیتی کم مانند بدون متولی فراموش شده و مسافران ورودی بدون امکاناتی مانند توقفگاه و سرویس بهداشتی در چند آلاچیق اطراف تالاب ساکن و چه بسیار مواردی که زباله هایشان را هم در همان محدوده رها می شوند.

سرپرست فرمانداری آستارا با بیان اینکه در کوشش هستیم تا از طبیعت تالاب استیل آستارا برای رونق توریستی شهرستان استفاده کنیم اضافه نمود: ضمن حمایت از طرحهای توریستی مطالعه شده در این تالاب اجازه تخریب اراضی ملی و طبیعی را به کسی نخواهیم داد.

محمدرضا شهاب زاده گفت: تالاب استیل از جاذبه های توریستی آستارا است و باید با حفظ ارزش های طبیعی و گونه های گیاهی و جانوری، از ظرفیت آن برای رونق توریستی استفاده کنیم.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست آستارا نیز با بیان اینکه حفاظت از طبیعت تالاب استیل بسیار مهم است، اظهار کرد: ادارات منابع طبیعی از نظر بحث مالکیت، آب منطقه ای در بحث آبیاری زمین های روستای عباس آباد در کنار اداره حفاظت محیط زیست در بحث تالاب استیل آستارا وظایف قانونی دارند.

محمدرضا سلامی با بیان اینکه اداره حفاظت محیط زیست آستارا شرایط تالاب استیل را همواره با حساسیت ویژه ای دنبال می نماید، اضافه نمود: تالاب استیل به طور مرتب با کوشش ماموران محیط زیست پایش می گردد و اجرای هر طرح توریستی در آن باید با حفظ کامل موارد قانونی محیط زیست باشد.

رئیس شورای شهرستان آستارا با بیان اینکه تالاب استیل، محیط طبیعی با موقعیت خاص توریستی است و باید از آن به نحوه شایسته استفاده گردد تا مردم از موهبت مالی آن نیز بهره مند شوند، اظهار کرد: بحث تالاب زیبای استیل یکی از طرح هایی بود که در همایش فرصت های سرمایه گذاری توریستی آستارا در سال 1401 هم مطرح شد ولی کار در آن محدوده مشکلاتی دارد.

یاشین کمالی اضافه نمود: شهرداری آستارا در محدوده تالاب استیل سرمایه گذاری کرد و اقدام هایی در راستای توسعه و ساماندهی آن انجام داد، با این وجود اداره حفاظت محیط زیست آستارا خاطرنشان کرد که تالاب در اختیار آن سازمان است و شهرداری نمی تواند از آن بهره برداری کند.

وی اضافه نمود: از این رو شهرداری آستارا با وجود اینکه برنامه هایی برای ساماندهی تالاب استیل داشت، ادامه کارش را متوقف نموده است.

منبع: همگردی

به "تالاب استیل نیازمند توجه مسئولان و حمایت از طرحهای گردشگری با رعایت ملاحظات محیط زیستی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب استیل نیازمند توجه مسئولان و حمایت از طرحهای گردشگری با رعایت ملاحظات محیط زیستی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید