سونی اکسپریا 1 مارک 2 نمی تواند بخش موبایل سونی را احیا کند!

به گزارش وبلاگ ایزابل، چند سالی است که دیگر نام سونی را در بین شرکت های پیشرو در زمینه گوشی های هوشمند شاهد نیستیم! همین مسئله باعث شد سونی دست بکار گردد و سال 2020 را با عرضه یک پرچم دار زیبا و قدرتمند شروع کند. اما برای اینکه سونی بتواند بخش موبایل خود را احیا کند، به چیزی فراتر از زیبایی و قدرت احتیاج دارد؛ چیزی که متاسفانه در اکسپریا 1 مارک 2 شاهد نیستیم!

سونی اکسپریا 1 مارک 2 نمی تواند بخش موبایل سونی را احیا کند!

ترس از شیوع ویروس کرونا باعث لغو بسیاری از رویدادها و نمایشگاه ها شد و متاسفانه MWC 2020 هم جز آن دسته از نمایشگاه های لغو شده واقع شده است. شکرت های بزرگ فراوری نماینده گوشی های هوشمند از جمله سونی به خاطر این مسئله تصمیم گرفتند محصولات خود را به صورت آنلاین رونمایی نمایند.

یکی از محصولات این شرکت، سونی اکسپریا 1 مارک 2 است! شاید کمی عجیب به نظر برسد اما همانند سامسونگ، سونی تصمیم گرفت انقلابی بودن نماینده خود را نه با افزایش ده تایی اعداد، بلکه با نزدیک کردن نام گوشی به نام دوربین های خود به نمایش بگذارد! در واقع دوربین سونی A7 III بود که قرار شد به صورت A7 مارک 3 خوانده گردد، بنابراین این محصول نیز قطعا به همین شکل تلفظ خواهد شد چون ظاهرا از دوربین های بسیار با کیفیتی برخوردار است!

مانند بسیاری از پرچم داران دیگر، سونی گوشی خود را به اسنپدراگون 865 مجهز کرد که قابلیت پشتیبانی از اینترنت 5G به صورت پیش فرض را نیز به دنبال داشت. البته اینترنت 5G در این گوشی از فرکانس زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می نماید و نه امواج میلی متری! نمایشگر 6.5 اینچی با پنل OLED و وضوح 1644 × 3840، 8 گیگابایت حافظه رم به همراه 256 گیگابایت حافظه داخلی، باتری 4000 میلی آمپر ساعتی، پشتیبانی از ورودی 3.5 میلی متری، پشتیبانی از کارت حافظه جانبی و استاندارد IP68، دیگر مشخصات و قابلیت هایی هستند که قرار است اکسپریا 1 مارک 2 را در میان پرچم داران دیگر سربلند نمایند!

نسل دوم گوشی سونی اکسپریا 1 با پشتیبانی از فناوری 5G معرفی گردید

طراحی محصول کاملا یادآور گوشی های دیگر سونی است. گوشه های تیز با ضخامت کم که برای علاقه مندان به چنین طراحی هایی واقعا زیباست. در حالی که بیشتر شرکت ها با حذف ناچ و حاشیه های اطراف سعی در تخصیص بخش بیشتری از پنل جلویی به نمایشگر را داشتند، سونی ترجیح داد اندکی حاشیه در بالا و پایین نمایشگر برای تعبیه دوربین و بلندگو های استریو در نظر بگیرد. ترکیب این حواشی و نسبت تصویر 21:9، ما را با یکی از بلندترین پرچم داران حال حاضر روبرو می نماید که 7.9 × 72 × 166 میلی متر، ارتفاع، عرض و ضخامت دارد.

در سمت چپ کلید کنترل صدا، دکمه اختصاصی شاتر دوربین (!)، در سمت راست هم کلید پاور با پشتیبانی از اثر انگشت و در پنل پشتی، 4 دوربین دیده می گردد که مجموعه آن را یک دوربین 12 مگاپیکسلی اصلی، 12 مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت بزرگ نمایی 3 برابری، 12 مگاپیکسلی فوق عریض و سنسور سه بعدی مدت پرواز تشکیل می دهند.

در لیستی سخت افزاری این گوشی که سونی منتشر نموده بود حرفی از میزان رفرش ریت نمایشگر زده نشد و از آن جایی هم که این قابلیت اخیرا سروصدای زیادی به پا نموده، اگر اکسپریا 1 مارک 2 به نمایشگر 90 یا 120 هرتزی مجهز بود قطعا سونی به آن اشاره می کرد اما ظاهرا سونی تصمیم گرفت به وسیله ترفندهای نرم افزاری، تجربه کاربری مشابه نمایشگرهای 90 هرتز را برای کاربران به ارمغان بیاورد. در حالی که نمایشگر های 90 و 120 هرتزی سرعت فوق العاده بالایی دارند، مصرف باتری را نیز به شدت افزایش می دهند و چون نمایشگر 6.5 اینچی پرچمدار سونی وضوح فوق العاده بالایی (4K) دارد و تنها با یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی تغذیه می گردد، عدم وجود نمایشگر 90 یا 120 هرتزی هم به خودی خود توجیه می گردد!

سونی از گوشی میان رده اکسپریا 10 مارک 2 با نمایشگر OLED رونمایی کرد

اکسپریا 1 مارک 2 نمی تواند بخش موبایل سونی را نجات دهد!

تا به اینجای کار از مشخصات فنی این گوشی آگاه شدیم اما حقیقتی وجود دارد که ذکر آن خالی از لطف نیست! جز اولین باری که سونی اریکسون یک تجربه ای موقت از گوشی اکسپریا پلی برای اجرای بازی های پلی استیشن روی موبایل داشت، هیچوقت شاهد این نبودیم که برند پلی استیشن به نحوی به گوشی های این شرکت مرتبط گردد و جا دارد این سوال را بپرسیم که چرا این شرکت از پتانسیلی با این میزان از محبوبیت و شهرت استفاده نمی نماید؟!

مثلا دوربین گوشی ها بخش بزرگی از این محصولات را تشکیل می دهد و خب سونی هم از شرکت های بزرگ در این زمینه است؛ در واقع باید گفت در این زمینه بهترین است! دوربین گوشی هایی نظیر آیفون، سامسونگ، گوگل و بسیاری از شرکت های دیگر توسط سونی ساخته می گردد و هر سال که شرکت ها به تعریف و تمجید از دوربین فوق العاده خود می پردازند، در واقع باید از سونی تشکر نمایند!

اما مشکل اینجاست که اگرچه شرکت های دیگر با ترکیب نرم افزارهای خود با سخت افزار دوربین سونی، مجموعه ای بسیار قدرتمند برای عکاسی و فیلم برداری پدید می آوردند، خود سونی هیچ وقت نتوانست از تمام پتانسیل دوربین های خود بهره برداری کند! عدم وجود قابلیت های خوبی چون لرزشگیر اپتیکال، تمرکز روی امکانات و قابلیت های کم اهمیت و صرفا افزایش مگاپیکسل باعث شد نه تنها نامی از سونی در دنیای گوشی های هوشمند برده نگردد، بلکه حتی گوشی های این شرکت در بخش دوربین نیز نتوانستند در جمع گوشی های برتر قرار گیرند!

7 مورد از بهترین برنامه های رایگان اندروید در ماه فوریه

قرار دادن دوربین قدرتمند در اکسپریا 1 مارک 2 به نظر می رسد تلاشی بی فرجام از سوی این شرکت باشد چرا که دیگر واقعا دیر شده است! بدون اغراق باید گفت این شرکت کمتر از 1 درصد بازار را در اختیار دارد! سونی در سه ماه گذشته توانست فقط 1.3 میلیون گوشی هوشمند بفروشد و در سه ماه قبل تر هم به رقم نا امید نماینده 600.000 دست یافت! برای اینکه عمق فاجعه را در عملکرد سونی مشاهده کنید باید بگوییم بعضی از شرکت ها می توانند در یک روز رکورد سه ماه سونی را در فروش گوشی های هوشمند بشنمایند! سامسونگ در سه ماه سوم سال 2019 79 میلیون گوشی فروخت و این مقدار برای هواوی 65 و برای اپل هم 40 میلیون بوده!

از دیگر نقاط ضعف های سونی، عقب ماندن از فناوری های روز است! بیشتر شرکت ها حتی قبل از رونمایی رسمی از یک قابلیت آن را در گوشی های خود پیاده می نمایند اما سونی بعد از گذشت چند سال تصمیم به انجام این کار می گیرد. حال وقتی حذف جک هدفون سر زبان ها افتاد این شرکت زودتر از بقیه دست بکار شد! البته اکسپریا 1 مارک 2 از این جک محبوب بهره می برد اما واقعا آیا فایده ای هم دارد؟ در واقع سونی زمانی تصمیم درستی می گیرد یا دست بکار می گردد که کار از کار گذشته و همین مسئله باعث شده اکنون نامی از این شرکت پرآوازه برده نگردد.

در نهایت هم باید به یک نکته بسیار عجیب و ناراحت نماینده اشاره کنیم! در حالی که این محصول به نسبت بسیاری از پرچمداران دیگر ضعف هایی دارد، اما سونی از سیاست شکست خورده خود دست بر نمی دارد و اکسپریا 1 مارک 2 را در اروپا با قیمت 1.199 یورو (معادل 1300 دلار) روانه بازار کرد! باید دید این شرکت چه برنامه ای برای بازگشت به دوران اوج خود و یا حداقل رسیدن به 5 شرکت برتر در زمینه فروش گوشی های هوشمند دارد. اگرچه با این شرایط حتی فکر کردن به رتبه 5 هم شاید خیالی باطل باشد اما با پتانسیل های بسیار بالایی که سونی در زمینه های مختلف دارد، اگر سیاست درستی روی بخش موبایل این شرکت اعمال گردد قطعا شاهد بازگشت آن به روزهای خوب خواهیم بود.

منبع: arstechnica

منبع: دیجیکالا مگ

به "سونی اکسپریا 1 مارک 2 نمی تواند بخش موبایل سونی را احیا کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سونی اکسپریا 1 مارک 2 نمی تواند بخش موبایل سونی را احیا کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید