آزمون مجازی علاج واقعی یا درمان موقت، علت غفلت دانشگاه ها از آزمون حضوری چیست؟

به گزارش وبلاگ ایزابل، مدتی است که آموزش مجازی در دانشگاه ها در دستور کار قرار گرفته ولی آیا ادامه این فرایند می تواند کیفیت آموزش را تضمین کند؟

آزمون مجازی علاج واقعی یا درمان موقت، علت غفلت دانشگاه ها از آزمون حضوری چیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ ایزابل، این روزها چگونگی برگزاری امتحانات در دانشگاه ها به یک مسئله اساسی تبدیل شده است. بعضی از دانشگاه قصد دارند امتحانات را به صورت حضوری برگزار نمایند و بعضی دیگر از دانشگاه ها تصمیم به برگزاری امتحانات غیرحضوری هستند.

در این میان دانشجویان و اساتید هم دچار سردرگمی شده اند و نمی دانند باید چه نمایند.

از زمانی که ویروس کرونا در کشور همه گیر شده دانشگاه ها برای اینکه آموزش را تعطیل ننمایند به آموزش غیرحضوری پناه بردند. اکنون که زمان ارزیابی دانشجویان فرارسیده بسیاری ابراز نگرانی می نمایند که نکند ارزیابی ها به خوبی انجام نگردد و دانشجویانی که در طول ترم درس نخوانده اند، با استفاده از روش های ناپسند در آزمونی بی کیفیت نمره مطلوب بگیرند و دانشجویانی که تمام وقت و انرژی خود را صرف درس نموده اند حقشان ضایع گردد. بسیاری از اساتید نگرانند که دانشجویان با ابزارهایی که در اختیار دارند بتوانند به راحتی با تقلب نمره مطلوبی کسب نمایند.

البته ابعاد ماجرای آموزش و آزمون مجازی به همین جا ختم نمی گردد، به عقیده بسیاری از کارشناسان؛ ادامه این فرایند باعث سطحی شدن علم می گردد و کیفیت آموزش و یادگیری را کاهش می دهد. آن طور که محققان اعلام می نمایند تا سال 2022 ویروس کرونا همراه مردم دنیا است بنابراین برای آموزش در دانشگاه ها باید چاره اساسی اندیشیده گردد.

امتحانات و کلاس های حضوری در اولویت است/ نمی توان برای همواره آزمون ها را مجازی برگزار کرد

راهکار کوتاه مدت آزمون و آموزش مجازی

در این زمینه احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر معتقد است: برای آینده قطعاً نمی توان این فرایند را در پیش گرفت و برای همواره امتحانات و کلاس ها را مجازی برگزار کرد. با توجه به شرایط جدید برای ترم آینده تصمیمات جدید اتخاذ خواهیم کرد. برای آینده کلاس و امتحانات حضوری مدنظر است چراکه فقط دروس تئوری نداریم، برای دروس عملی هم باید فکری کنیم.

محمدابراهیم اعلمی آل آقا، رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه نیز در این زمینه به خبرنگار وبلاگ ایزابل گفت: برگزاری امتحانات به صورت مجازی راهکاری مقطعی است و در درازمدت باید به فکر برگزاری امتحانات حضوری بود. وی معتقد است که کیفیت آموزش به صورت مجازی کاهش می یابد و باید آموزش های حضوری در دستور کار قرار گیرد.

برگزاری امتحانات به صورت مجازی راهکاری مقطعی است

مصطفی قره باغی، رئیس دانشگاه سهند تبریز کلاس های و آزمون های حضوری را به عنوان اولویت اصلی مطرح نمود و گفت: اگر مجوز برگزاری امتحانات به صورت حضوری به دانشگاه ها داده گردد؛ اکثریت دانشگاهیان از برگزاری امتحانات به صورت حضوری استقبال می نمایند.

امکان وقوع تقلب در آزمون های مجازی

رئیس دانشگاه سهند تبریز بروز تقلب را در آزمون های الکترونیکی را محتمل دانست و اضافه کرد: این ایرادات اکنون به آموزش مجازی وارد است؛ اما وجود ویروس کرونا و شیوع اپیدمی آن، محدودیت هایی را ایجاد نموده است که می توان با تمهیداتی امکان برگزاری حضوری امتحانات و ادامه فعالیت های آموزشی ایجاد گردد.

آموزش مجازی نمی تواند به طور کامل جایگزین آموزش حضوری گردد/ کاهش محسوس راندمان آموزشی در آزمون های مجازی

در این میان بعضی از مسئولان دانشگاهی آزمون مجازی را که از سطح کیفی نامطلوبی برخوردار است و ارزیابی دقیقی از شرایط علمی دانشجویان ارائه نمی دهد را بر آزمون حضوری ترجیح می دهند.

مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا یکی از این مسئولان است که برگزاری امتحانات انتها ترم را با وجود امکان تقلب بسیار و کیفیت پایین بر آموزش حضوری ترجیح داده است و در این رابطه می گوید با توجه به شرایط فعلی نمی توان با مدل قبلی و آموزش حضوری و آزمون حضوری آموزش را ادامه داد. وی حتی معتقد است که در کلاس های آموزش مجازی از صحبت های متفرقه بین استاد و دانشجو کاسته شده از همین رو می توان گفت محتوای کلاس های مجازی بیشتر از کلاس های حضوری است.

آنچه که مسلم است این است که دانشجویان در کلاس های حضوری بهتر می توانند محتویات درسی را دریافت نمایند. در همین کلاس ها با مباحثه و مفاحصه می توانند به یادگیری ها عمق ببخشند. این مباحثات حتی می تواند جرقه سوژه های جدید را در ذهن دانشجویان و اساتید روشن کند تا در آینده مسئله ای را حل نماید.

کاستی های دفاع مجازی از انتها نامه

از طرفی اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا حتی دفاع از انتها نامه و رساله های دانشجویان به صورت الکترونیکی انجام می گردد البته در خیلی از رشته ها این امکان وجود ندارد و با تمهیداتی که دانشگاه ها اندیشده اند انتها نامه با حضور حداقلی به صورت حضوری دفاع می گردد. بر همگان روشن است دفاع جانانه از انتها نامه ها باید به گونه ای باشد که همه ابعاد پروژه به درستی تشریح شوند و هر یک از اساتید و داوران بتوانند به راحتی سوالات و ابهامات خود را مطرح نمایند و دانشجویان نیز پاسخ های مدنظر خود را ارائه دهند، قطعا امکان ارائه این مدل از دفاع انتها نامه در روش مجازی امکان پذیر نیست.

بنابراین به دانشگاه ها توصیه می گردد که برای آینده برنامه ریزی حساب شده تری داشته باشند و این پیش بینی ها را حداقل برای 2 سال مدنظر قرار دهند.

4040

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "آزمون مجازی علاج واقعی یا درمان موقت، علت غفلت دانشگاه ها از آزمون حضوری چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمون مجازی علاج واقعی یا درمان موقت، علت غفلت دانشگاه ها از آزمون حضوری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید