افزایش تعداد بیماران بدحال کرونایی در بیمارستان ها

به گزارش وبلاگ ایزابل، معاون سازمان نظام پزشکی گفت: الگوی ورود بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان ها تغییر نموده و تعداد بیماران بدحال که نیازمند آی سی یو هستند، بیشتر شده، به همین علت با کمبود تخت آی سی یو در کشور روبرو هستیم.

افزایش تعداد بیماران بدحال کرونایی در بیمارستان ها

به گزارش ایرنا، علیرضا سلیمی روز چهارشنبه در نشست خبری پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت که به صورت آنلاین برگزار گردید در پاسخ به سوالی اضافه نمود: الگوی مراجعه به بیمارستان ها تغییر نموده است در اسفند با توجه به اینکه علم کمتری هم نسبت به کرونا وجود داشت مراجعان عمومی مبتلا به کرونا به بیمارستان ها بیشتر بودند، اما اکنون افرادی که به بیمارستان مراجعه می نمایند عموما افراد بد حال هستند که به تخت ویژه احتیاج دارند به همین علت با کمبود تخت مراقبت ویژه روبرو هستیم.

وی ادامه داد: تعداد تخت های آی سی یو در کشور را بر پایه یک زندگی عادی و احتیاج های عادی دیده بودیم، اما اکنون شرایط فرق نموده و سخت تر شده است و این تعداد نیرو و وسایل پاسخگو نیست. تا این لحظه همکاران ما بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها در ایران هیچ گزینشنی برای پذیرش بیماران در آی سی یو ها انجام نداده اند، البته به طور طبیعی تعداد بیماران بدحال سالمند و افرادی که بیماری زمینه ای داشته اند بیشتر است.

معاون سازمان نظام پزشکی گفت: لحظات سختی را برای تصمیم گیری خالی کردن تخت های آی سی یو و انتخاب بیماران جدید سپری می کنیم، به حال باید این بخش ها را مدیریت کنیم یکی از کمبود هایی که اکنون جدی است، مشکل کمبود نیروی انسانی در بخش های مراقبت های ویژه جدی است و این کمبود اعم از پرستار و پیراپزشکان بیشتر است و این نیرو ها خسته و فروسوده شده اند، خستگی ایمنی بدن را پایین می آورد و امکان ابتلا به بیماری با وجود وسایل محافظت شخصی بیشتر می گردد.

سلیمی تاکید نمود: اولین کمبود در بخش های آی سی یو کمبود نیروی انسانی است و بعد از مسائل تاخیر در پرداخت معوقات کادر درمانی است که ماه ها به تعویق افتاده است و توجه به رفاهیات و پرداخت به موقع معوقات در این شرایط بسیار مهم است.

کادر آی سی یو 3 برابر بیشتر از مردم به کرونا مبتلا می شوند

وی گفت: مسائل اقتصادی و سختی کار به خصوص برای دستیاران بسیار بیشتر است و امیدواریم مسئولان با درایت در وزارت بهداشت و بیمارستان ها به شرایط این نیرو ها توجه نمایند.

معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در شرایط پاندمی میزان فرسودگی و ابتلا در افراد و کادر درمان بیشتر است. افرادی که در آی سی یو کار می نمایند 3 برابر افراد عادی به بیماری مبتلا می شوند. افرادی که بیمار می شوند ممکن است بعد از در یک دوره 14روزه آزمایش کرونای آن ها منفی می گردد، اما ماه ها طول می کشد تا دوباره به شرایط عادی برگردند و توان کار لازم را پیدا نمایند.

سلیمی گفت: تا به امروز پرسنل آی سی یو ها و متخصصان بیهوشی با افزایش تعداد شیفت ها که یک نوع ایثار است خلاء کمبود نیرو را پر نموده اند. افرادی را داریم که 21 روز در بیمارستان مانده اند که یک از خودگذشتی فوق العاده است یا از شهر های که شرایط بهتری بوده همکاران به یاری آمده اند تا رسیدگی به بیماران دچار خدشه نگردد. مشکل فرسودگی و خستگی نیرو ها در بیمارستان ها جدی است احتیاج به تدبیر مسئولان دارد.

وی اضافه نمود: پیشنهاد ما این است که در شرایط پیش رو مرزبندی های بین تخصص ها تا حدودی برداشته گردد و برای احیای بیماران همه همکاران پزشک دخیل شوند حتی اگر احتیاج باشد دوره هایی برای پزشکان عمومی در نظر گرفته گردد تا این نیرو ها نیز با آموزش های لازم بتوانند خدمات لازم را به بیماران کرونا در بیمارستان ها ارائه نمایند.

رئیس انجمن بیهوشی ایران گفت: تعداد زیادی از همکاران متخصص بیهوشی به کووید19 مبتلا شده اند. تا به امروز 8 نفر از متخصصان بیهوشی کشور بر اثر ابتلا به کرونا شهید شده اند و آخرین آن ها همین دیشب بود که بعد از یک دوره طولانی بستری در آی سی یو از بین ما رفت. در حالی که برای حفاظت در برابر انتقال ویروس فاصله دومتری ضروری است متخصصان بیهوشی از فاصله 10 سانتی متری برای بیماران بدحال کرونا لوله تراشه می گذارند و در معرض خطر بالای ابتلا قرار دارند.

وی گفت: از مسئولان انتظار داریم حمایت همه جانبه ای از پزشکان داشته باشند قدردانی در سطوح بالای مسئولان از پزشکان اجرا شده و نهایت تشکر را داریم، اما انتظار داریم در سطوح مدیریتی پایین تر گام های عملی برای قدردانی از پزشکان اجام گردد و مسائل حل گردد معوقات پرداختی و مسائل اقتصادیاتی نباید لحظه ای ذهن جامعه پزشکی را در این شرایط سخت به خود اختصاص دهد.

جامعه پزشکی 150 شهید کرونا تقدیم کرد

سلیمی اضافه نمود: در تمام دنبا ابتلای افرادی که در خط اول رسیدگی به بیماران کرونا قرار دارند چندین برابر افراد معمولی است. ابتلای جامعه پزشکی به کرونا در ایران نیز بسیار زیاد است. فقط در تهران بیش از 6 هزار نفر مبتلا شده اند و 150 نفر شهید شده اند.

معاون سازمان نظام پزشکی گفت: از مردم می خواهم به عنوان افراد کلیدی در این مبارزه با جامعه پزشکی یاری نمایند. ماسک بزنید فاصله دو متری را حفظ کنید و دست ها را بشویید این شعار اول است، اما کمی عمیق تر می گوییم به مراسم عزا و عروسی نرویم و کار های اضافه را حذف کنیم و جامعه خسته و فرسوده پزشکی را حمایت کنیم.

دورکاری شاغلان، فشاری کاری و خستگی کادر درمان را کم می نماید

وی ادامه داد: نقش مسئولان هم بسیار مهم است برای هر کاری احتیاج به آماده شدن پایه های ضروری است. اگر قرار است کمتر مسافرت درون شهری داشته باشیم دلایل سفر شهری را باید آنالیز کنیم بیشترین علت رفتن به سر کار است با جا به جا کردن ساعت آغاز و سرانجام کار و کاهش ساعت حضور و افزایش فرهنگ دورکاری عمیق تر می توانیم مبارزه کنیم.

سلیمی در پاسخ به سوال دیگری گفت: در خصوص شرایط تخت های بیمارستانی تا حدودی با توجه رفتار ویروس و مسائل در بیمارستان ها نسبت به اسفند تغییراتی داشتیم. در اسفند هحوم ویروس را داشتیم، اما تعداد زیادی از بیماران حال عمومی خوبی داشتند، اکنون بیماران بدحال بیشتر مراجع می نمایند و به تحت آی سی یو و مراقبت ویژه بیشتر احتیاج دارند.

وی اضافه نمود: در این شرایط بیش از تخت های عادی به افزایش تخت های مراقبت ویژه احتیاج داریم، نمی توانیم عددی اعلام کنیم، چون احتیاج به این تخت ها شناور است و به افزایش و کاهش ورودی بیماران مربوط می گردد، اما هر چه تعداد تخت های آی سی یو در این شرایط بیشتر بگردد ضروری است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بعضی جان باختگان جامعه پزشکی شهید کرونا محسوب نمی شوند گفت: به بعضی از این افراد عنوان شهید به آن ها اطلاق نمی گردد نظر سازمان نظام پزشکی این است که هر چه که می توانیم برای تجلیل از این پزشکان انجام گردد.

سلیمی ادامه داد: آموزش عمومی برای مردم و آموزش های تخصصی برای کادر درمان و استخدام بیشتر نیرو در بیمارستان ها به بهبود شرایط یاری می نماید، پژوهش های زیادی درباره کرونا در جهان انجام می گردد و یافته های جدید باید به پزشکان و کادر درمان منتقل گردد. هر چه تجربه ما بیشتر گردد شانس درمان بهتر بیشتر می گردد.

معاون سازمان نظام پزشکی گفت: پذیرش بیماران در آی سی یو شاخص های علمی دارد. سن شاید تا حدودی موثر است. در افراد مسن و افراد دارای بیماری های زمینه ای بیشتر است شاخص انتقال به آی سی یو شرایط جسمانی آنهاست. شرایط ریه در بالین تشخص داده می گردد میزان اکسیژن و میزان درگیری ریه توسط آزمایش های پاراکلینیک آنالیز می گردد و با تشخیص پزشک متخصص فرد بدحال به آی سی یو ارجاع می گردد.

منبع: فرارو

به "افزایش تعداد بیماران بدحال کرونایی در بیمارستان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تعداد بیماران بدحال کرونایی در بیمارستان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید