تدوین بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه تا خاتمه تابستان ، ازما راهی برای تبدیل ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی

به گزارش وبلاگ ایزابل، رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی از راه اندازی نظام ازما برای بیان و ترجمه ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی و همچنین تدوین بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه تا انتها تابستان امسال خبر داد.

تدوین بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه تا خاتمه تابستان ، ازما راهی برای تبدیل ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ ایزابل، علی باقر طاهری نیا رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره ماموریت ها و اولویت های این موسسه بیان نمود: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی سابقه 54 ساله دارد و به مثابه کانون تفکر آموزش عالی نقش ایفا می کند یعنی کانون تصمیم ساز و متولی انجام مطالعات بنیادین برای تحول در آموزش عالی.

طاهری نیا با بیان اینکه در این موسسه گروه های پژوهشی مختلفی متناسب با نیاز های وزارت علوم راه اندازی شده است، ادامه داد: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نقش ریل گذاری و بنیادی برای آموزش عالی دارد و طرح های اصلی باید در موسسه صورت گیرد.

تدوین بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه تا سرانجام تابستان امسال

رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به ماموریت ها شرح داد: دانشگاه پژوهی یکی از ماموریت های ماست به این معنی که نهاد دانشگاه برای مدیریت درست به ایجاد مطالعات میدانی، علمی و روش مند مبنی بر تصمیمات دانش پایه نیاز دارد (تولید و نشر دانش آموزش عالی برای مدیران با برگزاری کارگاه های دوره ای مختلف)، لذا تصمیمات دانش پایه در سطح وزارت علوم هم باید در موسسه ما صورت گیرد.

وی اضافه نمود: طبق اساسنامه مشارکت در تدوین بخش توسعه آموزش عالی و پرداختن به برنامه هفتم توسعه از ماموریت های موسسه ما محسوب می شود و کمیسیون تلفیق را با حضور نمایندگانی از معاونت های مختلف وزارت علوم ایجاد کرده ایم تا این بخش به درستی و دقیق تر از برنامه های یکم تا ششم توسعه پیش رود. امیدواریم که تا سرانجام تابستان امسال بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه را تحویل دهیم.

از مرجعیت رسمی آمار آموزش عالی کشور تا رصد اشتغال دانش آموختگان

طاهری نیا یکی دیگر از ماموریت های مهم موسسه را مرجعیت رسمی آمار آموزش عالی کشور دانست و درباره ماموریت رصد اشتغال دانش آموختگان بیان کرد: به واسطه دسترسی به بانک داده های آماری رصد اشتغال دانش اموختگان بعنوان یک تکلیف برعهده موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی قرار گرفته است. از این طریق توان تولید گزارش هایی را داریم که می توان درباره دوره توقف و انتظار اشتغال (از زمان فارغ التحصیلی تا یافتن شغل) به دانشگاه ها، وزارتخانه ها و ... بازخورد داد.

سازماندهی متخصصان حوزه آموزش عالی کشور

طاهری نیا به اقدامات نوآورانه مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در طی فعالیت خود اشاره کرد و گفت: طی 5 ماه و 12 روزی که فعالیت خود را در مؤسسه آغاز کرده ام 12 اقدام نوآورانه داشته ایم که می توان به ایجاد شبکه شماع (شبکه متخصصین آموزش عالی) اشاره کرد که قصد داریم در این شبکه متخصصان حوزه آموزش عالی کشور را سازماندهی کنیم تا مطالعات پشتیبانی تصمیمات وزارت علوم را غنای کامل ببخشیم.

وی اضافه نمود: فعالیت های مقدماتی ایجاد شبکه متخصصان آموزش عالی اجرا شده و قرار است متخصصان (افرادی که متخصص حوزه های مختلف آموزش عالی هستند یا علاقمندی و تجربه مدیریتی در این حوزه دارند) را در قالب میز های پژوهشی سازماندهی و میز ها را مساله محور و عملیاتی تعریف کنیم. در گام بعدی این شبکه می تواند شبکه متخصصان بین المللی هم باشد.

طرح انجام سرانجام نامه و رساله به صورت گروهی

رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی تولید بسته های سیاستی مدیریتی را یکی دیگر از اقدامات نوآورانه موسسه دانست و گفت: در پنج ماه گذشته در هر هفت روز یک مساله برای مطالعه به مؤسسه ارجاع شده است به عنوان مثال می توان به تدوین مدل جامع تألیف کتاب درسی دانشگاهی، آسیب شناسی لایحه پیشنهادی سنجش و پذیرش دانشجو، راه حل های افزایش خودباوری و هویت مداری در دانشجویان و انجام سرانجام نامه و رساله به صورت گروهی و الزامات آن اشاره کرد.

ازما، راهی برای تبدیل ایده پژوهشگران به زبان مدیران

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت های نوآورانه ای که اجرا شده است نظامی را تحت عنوان ازما (ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی) طراحی کرده ایم که از طریق آن ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی بیان و ترجمه می شود. ازما، می تواند برای تضمین کاربست پژوهش ها و چرخش مدیریتی از تصمیم گیری آنی به تصمیم گیری دانش پایه بسیار سودمند باشد.

وی با بیان اینکه داده های معتبر پشتوانه تحلیل های معتبر و تجلیل های معتبر پشتوانه تصمیم های معتبر هستند، ادامه داد: با توجه به اینکه مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مرجع رسمی آمار آموزش عالی است به شکل دوره ای بنا داریم در راستای جهاد تبیین گزارش های تحلیلی و ادواری آماری از آموزش عالی را ارائه دهیم.

طاهری نیا ادامه داد: همچنین طی 5 ماه و 12 روز گذشته هر 10 روز یک تفاهم نامه همکاری تازه با ذی نفعان وزارت آموزش عالی منعقد کرده ایم.

رصد پایش پایبندی دانشگاه ها به برنامه های مصوب

رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی شرح داد: تدوین گزارش دوره ای عملکرد وزارت علوم به مؤسسه واگذار شد و همچنین رصد پایش پایبندی دانشگاه ها به برنامه های مصوب از دیگر طرح هایی است که از طریق مؤسسه انجام می شود.

وی ادامه داد: در واقع می توان گفت مؤسسه هر پنج روز یک اقدام نوآورانه داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تدوین بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه تا خاتمه تابستان ، ازما راهی برای تبدیل ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین بخش آموزش عالی برنامه هفتم توسعه تا خاتمه تابستان ، ازما راهی برای تبدیل ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید