توئیت های منفی بیشتر از پیغام های اجتماعی با بار مثبت باز نشر می گردد

به گزارش وبلاگ ایزابل، تهران (پانا) - دنیای 280 کاراکتری توئیتر که به هر کاربر امکان می دهد در قالب متن های کوتاه پیغام خود را به دیگران منتقل کند به یکی از مهم ترین کارزارهای سیاسی تبدیل شده است و بسیاری از رهبران و دولتمردان تمایل دارند صحبت ها و نقطه نظرهای خود را برای نخستین بار در قالب توئیت به دست مخاطبان و طرفداران خود برسانند.

توئیت های منفی بیشتر از پیغام های اجتماعی با بار مثبت باز نشر می گردد

به گزارش ایران، با وجود این باید توجه داشت همه آنچه که از سوی افراد سرشناس در این شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته می گردد مورد توجه قرار نمی گیرد و تنها بعضی توئیت ها هزاران و یا شاید میلیون ها بار بازنشر می شوند.

محققان پس از انجام تحلیل های دقیق و مطالعات طولانی روی توئیت های منتشر شده از سوی رهبران سیاسی و دولتمردان کشورهای مختلف این هفته گزارشی منتشر کردند که دلیل اصلی محبوبیت و بازنشر گسترده بعضی توئیت ها را نشان می دهد. به گفته آنها هر اندازه که مضمون منفی در یک توئیت سیاسی بیشتر جلوه کند و مخالفت بیشتری به همراه داشته باشد، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. این مسأله همان نکته کلیدی است که دونالد ترامپ در رقابت های انتخاباتی از آن بهره برد تا بیشترین توجه را به خود جلب کرد.

مخالفت از نوع توئیتری

آنالیز های قبلی که محققان دانشگاه منچستر انجام داده بودند نشان داد عوامل اصلی تاثیرگذار بر بازنشر گسترده یک مطلب در شبکه های اجتماعی مختلف به نکات مختلف بستگی دارد که از جمله آنها می توان به تعداد دنبال نمایندگان صفحه اجتماعی، ویژگی های خاص به کار برده شده در مطلب مربوطه، لینک های اینترنتی ضمیمه شده به پیغام، هشتگ های اضافه شده به آن و جوانب مربوط به موضوع پیغام اشاره نمود. با وجود این تا به امروز آنالیز دقیقی صورت نگرفته بود تا معین گردد نوع خاصی از احساسات به عنوان یک پیوند اساسی بین عوامل یاد شده می تواند در این زمینه مؤثر باشد.

آخرین مطالعه که توسط محققان دانشگاه جین اسپانیا انجام شد روی یک موضوع سیاسی تفرقه انگیز از سال 2017 به بعد تمرکز داشت. در این مطالعه همه پرسی استقلال دولت منطقه ای کاتالونیا مورد توجه نهاده شد که این مسأله از ابتدا توسط دولت اسپانیا و دادگاه قانون اساسی این کشور غیرقانونی اعلام شد.

محققان برای انجام آنالیز های خود 46 هزار و 962 توئیت که در هفته اول اکتبر 2017 با زبان اسپانیایی با این محتوا منتشر شده بود را از 25 هزار و 847 حساب کاربری جمع آوری کردند و تمام این توئیت ها با هشتگ های #کاتالان رفراندوم و #رفراندوم کاتالان علامت گذاری شده بودند. محققان فرض را بر این گذاشتند که بیشتر اسپانیایی ها با استقلال منطقه کاتالونیا مخالف هستند. شرایط آزمایشی مذکور صرف نظر از ویژگی های دیگر که به انتشار پیغام ها یاری می نماید، فضایی را ایجاد کرد که در آن انتظار می رفت توئیت های بیشتری با محتوای منفی منتشر شوند و در مقابل توئیت های مثبت با تعداد کمتر به انتشار برسند.

با کنترل ویژگی های مرتبط از جمله تعداد دنبال نمایندگان هر صفحه، حساب های کاربری تأیید شده و استفاده از قابلیت های چندرسانه ای در هر توئیت تحلیل های دقیق تر انجام شد تا معین گردد که آیا استفاده از اصطلاحات احساسی بر احتمال بازنشر توئیت ها تأثیر گذاشته است یا کاربران فارغ از این مسأله تمایل به هزاران بار نشر یک مطلب داشته اند. کارشناسان همچنین برای معین میزان اثرگذاری مثبت یا منفی بودن محتوای هر پیغام سه فرهنگ لغت احساسی اسپانیایی را نیز به کار گرفتند.

آنالیز هایی که نتایج آن این هفته منتشر شده است نشان داد احساسات منفی حداقل در حوزه سیاست احتمال بازنشر پیغام های منتشر شده در شبکه های اجتماعی بخصوص توئیتر را به مراتب افزایش داده است و در این مورد تأکید شد سایر ویژگی ها نیز در جلب توجه کاربران به یک توئیت اثرگذار بوده است. این گزارش که هفته جاری در آخرین نسخه از نشریه انجمن سلطنتی علوم باز منتشر شده است همچنین نشان داد درج اصطلاحات مثبت در هر پیغام به طور میانگین باعث شد میزان انتشار هرپیغام کاهش یابد و در این میان این فرضیه بدرستی تأیید شد که هرچه تعداد اصطلاحات منفی در یک توئیت افزایش یابد، میزان بازنشر آن و توجه گروه گسترده تر کاربران به محتوای پیغام بیشتر می گردد.

محبوبیت در شبکه های اجتماعی

ماریا جیمنز-زافرا به همراه آنتونیو سانچز که به صورت مشترک مدیریت این تحقیقات را برعهده داشتند در گزارش نهایی خود شرح دادند: نتایج به دست آمده از مطالعاتی که چهار سال به طول انجامید نشان می دهد توئیت های منفی بیشتر از پیغام های اجتماعی با بار مثبت مورد توجه نهاده شده و بازنشر شده اند و این مهم ترین نکته کلیدی بوده است که باعث شد یک پیغام سیاسی بتواند بین میلیون ها کاربر اجتماعی دست به دست گردد. البته باید توجه داشته باشیم که این فرایند می تواند بسته به موضوع پیغام تغییر کند. ازمرالدا بون از موسسه تحقیقاتی کاتی مارش وابسته به مرکز تحقیقات اجتماعی دانشگاه منچستر که پیش تر مطالعات مشابهی را دنبال نموده بود در این خصوص شرح داده است که منفی بودن محتوای یک پیغام سیاسی در شبکه های اجتماعی از مهم ترین عواملی است که می تواند مورد توجه کاربران قرار گیرد، با وجود این نمی توان به طور کلی این مسأله را بیان نمود که ارزش منفی بودن در رسانه های اجتماعی بیشتر از مثبت بودن است.

او گفت: با توجه به اینکه در فرایندی شبیه به همه پرسی مخالفت های فراوان وجود دارد، پیغام های با بار مثبت کمتر مورد توجه قرار می گیرند. بنابراین توئیت های منفی در چنین شرایطی می توانند بیشتر دیده شوند. به عبارت دیگر می توان گفت توئیت های منفی در همه پرسی اسپانیا موضوع اصلی جریان بودند و به همین خاطر بسیار دیده شدند.

در این زمینه می توان به انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا نیز اشاره نمود که به صورت ویژه پس از فعالیت های مقدماتی احزاب سیاسی، اختلاف بین دونالد ترامپ نماینده حزب جمهوریخواه و هیلاری کلینتون نماینده حزب دموکرات بالا گرفت و درگیری های بیشتر این دو نامزد در بحث های مطرح شده میان کاربران شبکه های اجتماعی بخصوص توئیتر منعکس شد. در حالی که توئیت های این دو فرد بین کاربران منتشر شد، ولی آنالیز های دقیق تر نشان داد بحث های مناقشه برانگیز با پیغام های منفی بیش از دیگر پیغام ها بازنشر شدند و بعضی از آنها حتی رکورد بیشترین تعداد بازنشر یک پیغام در توئیتر را هم شکستند. مؤسسه تحقیقاتی اسپرینگ اوپن برای انجام تحلیل دقیق در این زمینه 4.9 میلیون توئیت منتشر شده از سوی 18 هزار و 450 کاربر را در کارزار انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا آنالیز کرد. این مطالعه نشان داد بین گروه های مختلف حامی دو نامزد انتخاباتی امریکا، 87 درصد پیغام هایی که از سوی کاربران شبکه اجتماعی توئیتر بازنشر شد محتوای منفی داشتند و در این زمینه کاربرانی که گرایش های سیاسی بیشتری داشتند، تمایل بیشتری به بازنشر این قبیل پیغام ها نشان دادند.

شورای سیاست های دیجیتال (DPC) که حضور رهبران دنیای و مؤسسات دولتی در شبکه های اجتماعی را رصد می نماید در آخرین گزارش خود اعلام نموده است از بین 167 کشور مورد آنالیز رؤسای جمهور 133 کشور در شبکه اجتماعی توئیتر صفحه رسمی دارند و براین اساس می توان نتیجه گرفت دست کم 80 درصد رهبران سیاسی دنیا به صورت فعال در توئیتر پیغام منتشر می نمایند. صرف نظر از اینکه دولت ها فعالیت خود را دموکراتیک یا تمامیت خواه دنبال نمایند، توئیتر این روزها به یک بستر لازم برای دسترسی گسترده به مخاطبان در سطوح ملی و بین المللی تبدیل شده است و حتی در کشورهایی که این شبکه اجتماعی فیلتر شده است، فعالیت سیاستمداران آن در توئیتر همچنان ادامه دارد. باید توجه داشت موج گسترده حرکت دولتمردان و سیاستمداران دنیای به رسانه های اجتماعی و تعامل مستقیم با شهروندان از این طریق آغازگر فصل جدید در عرصه دیپلماسی آنلاین است و محبوبیت این پلتفرم ها در عرصه های سیاسی همچنان رو به افزایش است.

منبع: خبرگزاری پانا

به "توئیت های منفی بیشتر از پیغام های اجتماعی با بار مثبت باز نشر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توئیت های منفی بیشتر از پیغام های اجتماعی با بار مثبت باز نشر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید