مقام های موسیقی باستانی ایرانی نواخته می شوند

به گزارش وبلاگ ایزابل، آنسامبل موزیک فابریک از مجموعه های موسیقایی کشور آلمان بخشی از مقام های اصیل موسیقی باستانی ایران به آهنگسازی ارشیا صمصامی نیا را اجرا می نماید.

مقام های موسیقی باستانی ایرانی نواخته می شوند

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ ایزابل به نقل از امور رسانه ای پروژه، قطعه ریزلحظه ها به آهنگسازی ارشیا صمصامی نیا که بر اساس مقام های اصلی موسیقی باستانی ایران آهنگسازی شده، دی سال جاری به وسیله آنسامبل آلمانی موزیک فابریک اجرا می گردد.

آنسامبل آلمانی موزیک فابریک در پروژه نو خود که 20 دی سال جاری برگزار می گردد، آثاری برای ساز عود و آنسامبل را به سه آهنگساز ایرانی و یک آهنگساز آلمانی سفارش داده است که یاسمین شاه حسینی، عودنواز ایرانی به عنوان سولیست در تمامی قطعات این کنسرت خواهد نواخت. کارن کیهانی، سارا اباذری، ارشیا صمصامی نیا و یوآخیم هاینز، آهنگسازانی هستند که آثارشان در این کنسرت به اجرا در خواهد آمد.

ارشیا صمصامی نیا درباره قطعه اجرایی خود با این آنسامبل گفت: قطعه ای که از من در پروژه موزیک فابریک اجرا می گردد ریز لحظه ها شماره چهار نام دارد که چهارمین قطعه از مجموعه ای به همین نام یعنی ریز لحظه ها است. این مجموعه را که شامل هشت قطعه با سازبندی مختلف است بر اساس هشت مقام اصلی موسیقی باستانی ایران ساخته ام.

وی با تاکید بر اینکه که در این مجموعه؛ مستمع قطعه ای با معیار های موسیقی اصیل ایرانی نخواهد شنید، اظهارکرد: من در این اثر سعی کردم تنها از مقام ها و فواصل موسیقی باستانی ایران در راستای متریال و ابزاری برای آهنگسازی با رویکردی نو به دور از هرگونه خودنمایی فرهنگی و اگزوتیسم هنری استفاده کنم و شاید تنها با مطالعه پارتیتور اثر، بتوان ردپای موسیقی ایرانی مشاهده کرد.

خالق مجموعه ریز لحظه ها شرح داد: من از فواصل ایرانی در قطعه ام به گونه ای استفاده کردم که شنیده نگردد. یعنی هویت ایرانی بودن کاملا محو و گنگ به گوش می رسد. ولی زمانی موزیسینی بخواهد کار من را بررسی کند با مطالعه پارتیتور اثر متوجه خواهد شد که کاملا بر اساس فواصل موسیقی ایرانی ساخته شده است. در واقع تنها با بررسی قطعه؛ پررنگ بودن ردپای موسیقی ایرانی کاملا دیده می گردد. به هر حال من همواره تمایل دارم موسیقی ام را با تفکر خودم بسازم نه اینکه، چون ایرانی هستم موسیقی ام صرفا باید ایرانی صدا بدهد. بر این اساس استفاده از مقام ها و فواصل موسیقی باستانی ایران را به عنوان متریالی برای آهنگسازی انتخاب کردم تا بتوانم به پدیده نوی در موسیقی دست پیدا کنم.

این آهنگساز موسیقی معاصر با اشاره به سازبندی قطعه ریز لحظه ها شماره چهار گفت: این اثر را برای عود، فرنچ هورن، فلوت، ویلن، پرکاشن و اصوات الکترونیک نوشته ام که بخش بزرگی از تز دکتری من را دربرمی گیرد.

صمصامی نیا که آثارش طی سال های اخیر با آنسامبل های معتبر دنیا اجرا شده، آنسامبل موزیک فابریک را یکی از پنج آنسامبل پرمخاطب دنیا دانست وگفت: معتقدم همکاری با این آنسامبل موجب بیشتر دیده شدن آهنگساز با هر ملیتی در سطح دنیای می گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا ما در ایران فقر ارکستر ها و آنسامبل های مختص اجرای موسیقی معاصر داریم، بیان نمود: کمبود بودجه، عدم حمایت اقتصادی از تشکیل شدن آنسامبل ها و ارکسترها، ضعف بسیار شدید در آموزش تکنیک نوازندگی موسیقی مدرن به نوازندگان جوان در محیط آکادمیک و دانشگاه ها از علل اصلی این مسئله است. این درحالی است که در بیشتر کشور ها و حتی کشور های همسایه ایران مثل ترکیه، گرجستان، آذربایجان و البته روسیه بودجه سالیانه زیادی در اختیار وزارت فرهنگ و هنر و دیگر نهاد های هنری به منظور حمایت ازتشکیل ارکستر ها و رویداد های هنری نو؛ قرار می گیرد.

آنسامبل آلمانی موزیک فابریک که یکی از آنسامبل های پیشرو در عرصه موسیقی معاصر است، در اولین اجرای خود در سال 2022 میلادی، 20 دیماه با اجرای آثاری برای آنسامبل و عود در شهر کلن آلمان روی صحنه می رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مقام های موسیقی باستانی ایرانی نواخته می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام های موسیقی باستانی ایرانی نواخته می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید