وارونگی دمای بی سابقه تهران
به گزارش وبلاگ ایزابل، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به پیش بینی پذیر بودن افزایش شاخص آلاینده ها بالای 150 در فصل زمستان باتوجه به سال های گذشته گفت: ما به عنوان محیط زیست معتقدیم سال جاری با شرایط خاصی به جهت طولانی بودن وارونگی دما (اینورژن) روبرو هستیم.
زهره عبادتی ادعای برداشتن مقطعی پلمب نیروگاه هایی که قابلیت مازوت سوزی دارند را رد و اظهار کرد: در تهران تنها نیروگاه بعثت قابلیت استفاده از سوخت مازوت را دارد که از سال 98 پلمب است. می توانید هم اکنون از شرکت گاز نیز بپرسید تا مطمئن شوید گاز این نیروگاه قطع شده است تیا خیر؟ من این ادعا را کامل رد می کنم چراکه تصمیم بر این بوده است در تهران گاز مورد احتیاج نیروگاهی که قابلیت مازوت سوزی دارد، تامین گردد و از زمان پلمب تا به امروز هم مازوت سوزی نداشته ایم.
سوخت پرگوگرد دلیل آلودگی هوای تهران است؟
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران در پاسخ به سوال ایسنا که آیا سوخت پرگوگرد دلیل افزایش آلاینده دی اکسید گوگرد است، شرح داد: در استان تهران سوخت استاندارد توزیع می گردد، اما بسیاری از خودرو های سنگین حمل بار و مواد اولیه که دربزرگراه آزادگان و کمربندی های اطراف تهران تردد می نمایند، داخل تهران سوخت گیری انجام نمی دهند. واقعیت این است که سوخت توزیع شده در کل کشور استاندارد نیست و احتمال سوزاندن سوخت غیراستاندارد به وسیله این خودرو ها وجود دارد. بدین جهت آلایندگی آن ها در شرایط وارونگی دما می تواند به افزایش دی اکسیدگوگرد نیز یاری کند.
چرا دوباره هوای تهران آلوده شد؟
وی درباره دلیل آلودگی اخیر هوای تهران اضافه نمود: دلیل اصلی آلودگی هوای تهران در امسال، پدیده وارونگی دما (اینورژن) به صورت طولانی مدت است که البته یک پدیده کاملا طبیعی است. در سال های گذشته تداوم اینورژن به این شکل نبوده است. به عنوان نمونه دو تا سه روز در چنین شرایطی بودیم و پس از سه روز ناپایداری جوی ایجاد می شد و از شرایط اینورژن خارج می شدیم.
عبادتی به مدت زمان وارونگی دما در امسال اشاره نمود و شرح داد: 14 روز متوالی در آذرماه امسال پدیده وارونگی دما را داشتیم که بی سابقه بوده است و اکنون نیز در دی ماه در نهمین روز اینورژن قرار داریم.
وی ادامه داد: در شهر تهران هشت میلیون و 160 هزارنفر و در استان تهران 14 میلیون نفر جمعیت در حال تردد داریم. حدود 80 هزار ماشین آلات سنگین در سطح شهر تردد می نمایند بنابراین حتی اگر هر کدام از این موارد آلاینده های خاص خود را به مقدار کم فراوری نمایند، آلاینده ها تجمع پیدا می نمایند.
به گفته عبادتی تداخل اینورژن طولانی مدت با فعالیت های انسانی یا فعالیت واحد های صنعتی در مجموع باعث تجمیع غلظت آلاینده ها و افزایش شاخص می گردد. فعالیت های انسانی مانند تردد های معمولی عموم مردم و فعالیت واحد های صنعتی مانند تردد ماشین آلات سنگین، حمل بار و موارد اولیه که حتی با وجود خروجی های استاندارد هم باعث افزایش غلظت آلاینده ها می شوند.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران درباره سابقه افزایش شاخص آلاینده ها در این فصل گفت: افزایش شاخص آلاینده ها بالای 150 در این فصل باتوجه به سال های گذشته پیش بینی می گردد، اما ما به عنوان محیط زیست معتقدیم امسال با شرایط خاصی به جهت طولانی بودن وارونگی دما روبرو هستیم.
راه حل های حل مشکل آلودگی هوای تهران
وی به ارائه راه حل هایی برای کاهش آلودگی هوای تهران پرداخت و گفت: اکنون مهم ترین راه حل یاری نماینده ابتدا از رده خارج کردن خودرو های فرسوده است. این خودرو ها به ویژه خودرو های سنگین مقصر اصلی حجم قابل توجهی از آلودگی هوای تهران هستند سپس موضوع حائز اهمیت توسعه حمل و نقل پاک و عمومی است. اضافه نمودن اتوبوس های دیزلی به ناوگان حمل و نقل و خودداری از نوسازی این ناوگان مشکل تهران را حل نمی کند.
عبادتی در اظهارکرد: به سرعت باید توسعه حمل و نقل پاک را در دستورکار قرار دهیم. در نهایت با افزایش دسترسی مردم به حمل و نقل عمومی تردد خودرو های شخصی کمتر خواهند شد و از آلایندگی ناشی از تردد خودرو و اتوبوس های فرسوده نیز کاسته می گردد.
منبع: فرارو