اما و اگر های سفر های نوروزی در سایه کرونا

به گزارش وبلاگ ایزابل، با شیوع سویه تازه ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان، ستاد کرونا پیش بینی نموده است که نیمه دوم اسفند اوج همه گیری کرونا در پیک ششم در کشور رخ دهد. با وجود این، پیش بینی فروش بلیت مسافری برای نوروز شروع شده است.

اما و اگر های سفر های نوروزی در سایه کرونا

به گزارش ایران، به رغم پیش بینی پیک کرونا در اسفند و احتمال اجرای دستورالعمل هایی برای محدودیت سفر، شرکت های حمل ونقلی فروش بلیت های نوروزی را آغاز نموده اند. در دو سال گذشته به علت لغو سفرها، ضرر و زیان شرکت های حمل ونقلی افزایش یافت و به همین علت بازگشت هزینه بلیت مسافران به طول انجامید.

اقتصاد دنیا در دو سال گذشته، متأثر از شیوع کرونا، آسیب شدیدی دید. یکی از بخش هایی که بیشترین آسیب پذیری از شیوع کرونا را دارد، شرکت های حمل ونقلی مسافری در دنیا است. در ایران نیز بخش های مختلف حمل ونقل مسافری کاهش تقاضا را در دو سال اخیر تجربه نموده اند. با افزایش واکسیناسیون و کاهش تعداد مبتلایان، شرکت های حمل ونقلی مسافری امیدوار بودند نوروز سال جاری بتوانند با افزایش بلیت فروشی، بخشی از زیان دو سال اخیر را جبران نمایند، اما با شیوع سویه تازه ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان، ستاد کرونا پیش بینی نموده است که نیمه دوم اسفند اوج همه گیری کرونا در پیک ششم در کشور رخ دهد. با وجود این، پیش بینی فروش بلیت مسافری برای نوروز آغاز شده است.

فروش بلیت فقط با کارت واکسن

شرط اصلی که ستاد کرونا برای فروش بلیت های نوروزی برای شرکت های حمل ونقل مسافری معین نموده است، فروش بلیت فقط با ارائه کارت تزریق دو دوز واکسن است. محمد رجبی، رئیس انجمن شرکت های حمل ونقل ریلی مسافری، در تبادل نظر با ایران در مورد شرایط سفر های نوروزی و فروش بلیت گفت: بر اساس اعلام ستاد کرونا شرکت های مسافری باید از سامانه وزارت کشور برای فروش بلیت استعلام بگیرند. این سامانه به سامانه های وزارت بهداشت متصل است. به این ترتیب هر کسی واکسن نزده باشد، نمی تواند بلیت بخرد. مکانیزم های کنترلی نرم افزاری و سخت افزاری برای کاهش مخاطرات سفر پیش بینی شده است. متقاضیان بلیت حتماً باید دو دوز واکسن را تزریق نموده باشند. توصیه ما به متقاضیانی که قرار است به صورت خانوادگی سفر و بلیت تهیه نمایند، این است که همه اعضای خانواده حتماً واکسن را تزریق نمایند. در غیر این صورت امکان تهیه بلیت ندارند.

رجبی اضافه نمود: برای سفر های نوروزی نگرانی نداریم و بر اساس اعلام ستاد کرونا رعایت دستورالعمل ها در بخش ریلی رضایت بخش است. پروتکل تازهی از طرف ستاد کرونا به ما ابلاغ نشده است. بر اساس اعلام شرکت راه آهن، پیش فروش بلیت قطار های مسافری که از 20 بهمن ماه در سراسر کشور آغاز شده تا 24 اسفندماه ادامه خواهد داشت.

ضرر دو هزار میلیاردی

در همین زمینه رئیس انجمن شرکت های حمل ونقل ریلی مسافری اظهار کرد: شرکت های مسافری ریلی از زمان شیوع کرونا دو هزار میلیارد تومان زیان دیده اند و با توجه به ادامه کرونا این ضرر و زیان جبران نشده است.

به گفته رجبی ستاد کرونا تسهیلاتی را برای پرداخت به شرکت های مسافری ریلی پیش بینی نموده بود که فقط 45 درصد آن وصول شد. این ستاد پرداخت 940 میلیارد تومان تسهیلات را تصویب کرد که تا الان 450 میلیارد تومان به وسیله بانک ها پرداخت شده است. بعضی شرکت های مسافری و واگن ساز تا به امروز وام را دریافت ننموده اند. مشکل ما این است که فرآیند تأمین بعضی کالا های مورد احتیاج، چون وارداتی است، با تأخیر روبرو است و عدم پرداخت تسهیلات این مسائل را چند برابر نموده است. آثار کرونا حداقل چند سال بر بدنه شرکت ها باقی می ماند.

نوسازی واگن ها

رئیس انجمن شرکت های حمل ونقل ریلی مسافری بعلاوه با اشاره به فرسودگی ناوگان در این بخش گفت: در حال حاضر به خاطر شرایط اقتصادی شرکت ها بعضی اقلامی که خریداری نموده ایم، هنوز به دست ما نرسیده است، اما کوشش ما این است که تا نوروز واگن ها را بهسازی و نوسازی کنیم. نگهداری واگن های با عمر بالا و تعمیر و به روزکردن آن هزینه سنگینی دارد.

رجبی اضافه نمود: هزینه تعمیر و نوسازی هر واگن شش میلیارد تومان است. با این تعمیرات جلوه ظاهری قطار ها و خدمات آن ارتقا پیدا می نماید تا رضایت مسافران جلب گردد. کوشش شرکت ها این است تا قبل از نوروز 60 واگن نوسازی گردد.

او با اشاره به آغاز بلیت فروشی گفت: از 24 اسفند تا 16 فروردین پیک نوروزی است. البته با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان در 14 فروردین احتمال بازگشت مسافران زودتر از زمان پیک وجود دارد. به همین علت پیش بینی لازم برای این موضوع شده است. استقبال مردم برای خرید بلیت های نوروزی تحت الشعاع کرونا قرار نگرفته است و پیش بینی می کنیم 80درصد بلیت ها فروخته گردد. یک میلیون و 300 هزار جایگاه برای سفر های نوروزی در نظر گرفته شده است که معمولاً 60 درصد ظرفیت پر می گردد. با توجه به این که در ایام نوروز معمولاً ناوگان در یک سر مسافر کمتر دارد یا حتی خالی است، در سال های قبل 25درصد افزایش قیمت بلیت، به خاطر جبران هزینه یک سر خالی اعمال می شد، اما دولت سال جاری اجازه افزایش قیمت نداده است و قیمت بلیت برابر قیمت های سال 98 است؛ در حالی که هزینه های جاری شرکت ها افزایش یافته است.

وی اضافه نمود: در سال 99 و 1400 افزایش دستمزد را داشته ایم. منابع ما از فروش بلیت است که عدم افزایش قیمت انگیزه سرمایه گذاری در صنعت را از بین برده است. اقتصاد بخش ریلی مسافری از کرونا متأثر شده است و این نگرانی را داریم به خاطر افزایش هزینه ها نتوانیم نوسازی را انجام دهیم.

اتوبوسرانی آماده است

حمل ونقل جاده ای و سفر با اتوبوس همواره بیشترین جابه جایی را در میان انواع دیگر حمل ونقل دارد. این بخش نیز در دو سال گذشته با رکود در تقاضا روبرو بود. برای نوروز سال جاری نیز شرکت های مسافری اتوبوسرانی هم اعلام نموده اند فروش بلیت نوروزی اتوبوس فقط با کارت واکسن خواهد بود.

در این خصوص داریوش باقرجوان، مدیر کل حمل ونقل مسافری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، گفت: شرکت های حمل ونقلی برای هیچ کس جز افرادی که واکسن زده اند یا تست پی سی آر منفی داشته باشند، بلیت صادر نمی نمایند.

باقرجوان در گفت وگویی با تأکید بر این که در حال حاضر تعداد مسافرگیری اتوبوس های بین شهری 80 درصد ظرفیت است، تأکید کرد: اگر رانندگان اتوبوس ها در بین راه مسافر سوار نمایند باید تعداد مسافران بین راهی به تعدادی باشد که از 80 درصد ظرفیت اتوبوس بیشتر نگردد.

سفر های دریایی

از سویی دیگر وضع نامشخص طرح تسهیل سفر های دریایی در نوروز 1401 نیز بر این ادعا که هنوز چشم اندازی برای سفر های نوروزی 1401 وجود ندارد، می افزاید. در همین باره حسین عباس نژاد، عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، در مصاحبه ای تأکید نموده است که اجرای طرح تسهیل سفر های دریایی در نوروز 1401 منوط به تصویب و ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا است.

سفر های هوایی

مسئولان شرکت های هواپیمایی نیز اعلام نموده اند، ایرلاین ها تا یکی، دو ماه آینده بلیت ها را فروخته اند و عملاً بلیت فروشی در بخش هوایی برای سفر های نوروزی آغاز شده است. تجربه نوروز 99 نشان می دهد با شیوع کرونا و لغو سفر های نوروزی، استرداد هزینه بلیت ها به مسافران ماه ها طول کشید و هزینه به طور کامل پرداخت نشد و درصدی از آن را شرکت ها نپرداختند. این نگرانی وجود دارد با پیش فروش بلیت هواپیما و احتمال لغو پرواز ها برای سفر نوروزی، برگشت هزینه بلیت دوباره با مسائلی همراه باشد.

قیمت مانند قبل

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هوایی، در مورد برنامه بخش هوایی برای سفر های نوروزی اظهار داشته است که طرح سفر های نوروزی از روز های پایانی اسفندماه 1400 آغاز می گردد و تا پانزدهم فروردین 1401 ادامه دارد. با توجه به آن که اغلب شرکت های هواپیمایی برنامه پروازی خود را شش ماهه می بندند و برنامه پروازی نیمه دوم سال از آبان ماه سال جاری آغاز شده است، بنابراین امکان تهیه بلیت تا اردیبهشت سال 1401 برای مسافران وجود دارد؛ بنابراین عرضه بلیت پرواز های نوروزی در حال اجرا است.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی عرضه بلیت سفر های نوروزی را بدون افزایش قیمت اعلام نموده و گفته است: عرضه بلیت بدون افزایش قیمت نسبت به نرخ های فعلی و در دامنه نرخ های معین شده مصوب 13 دی ماه 1400 انجام خواهد شد و مسافران دقت نمایند پیش از خرید بلیت، دامنه نرخ ها را مشاهده نمایند.

به نظر می رسد که حمل ونقل هوایی برای سفر های نوروزی تدارکات لازم را دیده است و حتی کوشش دارد که با تأکید بر این موضوع که قیمت بلیت پرواز های نوروزی در سال 1401 افزایش نمی یابد از بازار مسافری نوروز 1401 مسافران بیشتری را جذب حمل ونقل هوایی کند.

محدودیت تردد

البته با آن که شبکه حمل ونقل کشور هنوز بر سر بود یا نبود سفر های نوروزی در سال 1401 به نتیجه نرسیده است، احمد وحیدی، وزیر کشور، اظهار داشته است که اگر پروتکل ها رعایت گردد و ما بتوانیم از پیک ششم کرونا عبور کنیم علتی برای اعمال محدودیت در سفر های نوروزی وجود ندارد.

منبع: فرارو

به "اما و اگر های سفر های نوروزی در سایه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اما و اگر های سفر های نوروزی در سایه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید