با ترفندهای زیر از شر خشکی مو راحت شوید!

به گزارش وبلاگ ایزابل، گاهی اوقات مو ها ظاهری خشک و شنماینده پیدا می نمایند و به سختی می توان به آن ها حالت داد. البته خشکی مو همواره نشانه وجود بیماری یا سالم نبودن مو ها نیست. بعضی از افراد به صورت طبیعی دارای موی خشک و وز هستند. گاهی اوقات هم خودمان با استفاده از ابزار و محصولات آرایشی نامناسب باعث خشکی مو هایمان می شویم. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، گرما، رطوبت، سیگار کشیدن و موارد دیگر نیز می توانند در ایجاد موهایی آسیب دیده و خشک نقش داشته باشد.

با ترفندهای زیر از شر خشکی مو راحت شوید!

خبر خوب این است که اگر احساس می کنید مو های خشکی دارید، روش ها و راه حل هایی وجود دارند که با انجام آن ها می توانید از شر این مشکل خلاص شوید. در ادامه این مطلب به شناسایی علت خشکی مو ها پرداخته و روش های خانگی موثر در برطرف این مشکل را آنالیز می کنیم.

دلایل خشکی موی سر

عدم ماساژ پوست سر

ماساژ باعث تحریک پوست سر می گردد، گردش خون را بالا برده و میزان ترشح غدد چربی را افزایش می دهد. افزایش چربی پوست سر اصلاً بد نیست، حتی برای حفظ سلامت موی سر بسیار هم لازم است. اگر تار های مو به میزان کافی از ریشه مو چربی دریافت ننمایند، مو ها خشک و شنماینده به نظر خواهند رسید. در حین شامپو زدن یا آغشته کردن مو ها به نرم نماینده، مو ها را ماساژ دهید. ماساژ مو را هر بار که به حمام می روید تکرار کنید.

شانه زدن بیش از حد به مو ها

از شانه کردن مداوم مو ها خودداری کنید. شانه زدن زیاد یا بازی کردن بیش از حد با مو ، ساقه مو را زمخت نموده و ظاهری پریشان و نامرتب به آن می دهد. بنابراین، بهتر است موها را گاهی اوقات و آن هم به آهستگی شانه نموده و از شانه های مرغوب و با کیفیت برای این کار بهره ببرید.

شستشوی روزانه مو

موهای خشک نباید به صورت روزانه شسته شوند. این کار باعث می گردد روغن های ضروری و مجافظت نماینده مو با هر بار شامپو کردن از روی موها شسته شوند. در نتیجه، مو و پوست سر خشک می شوند و موها درخشندگی شان را از دست می دهند. پس بهتر است دفعات شستشوی موها تا حد ممکن کمتر گردد. شامپو زدن هر دو تا سه روز یکبار کافی است.

چنانچه قصد خرید و سفارش اینترنتی شامپو را دارید، مراکز یا فروشگاه های معتبر را انتخاب کنید تا از اصالت و کیفیت محصول مورد نظرتان مطمئن شوید.

شستن مو با آب بسیار داغ

یک دوش آب گرم بعد از یک روز کاری طاقت فرسا می تواند خیلی دلچسب و لذت بخش باشد، اما نه برای موهای شما. قرار گرفتن بیش از حد مو در معرض آب گرم باعث خشکی مو می گردد، بنابراین، باید تا حد امکان از آن اجتناب کنید. بهتر است موها را با آب ولرم بشویید. اگر با آب سرد مسئله ای ندارید، شستن مو با آب سرد از زبری سطح مو می کاهد. بنابراین، یکی از دلایل خشکی مو، استحمام با آب بسیار داغ است.

استفاده از محصولات مراقبتی نامناسب

موهای خشک با موهای آسیب دیده یکسان نیستند. موهای خشک فاقد روغن طبیعی هستند. موهای آسیب دیده با رنگ کردن یا استفاده از وسایل آرایشی شیمیایی، چند شاخه شده و دچار آسیب دیدگی می شوند. تا جایی که امکان دارد از محصولات مراقبتی مخصوص مو های خشک بهره ببرید، تا رطوبت موها از بین نرفته و نرمی و درخشندگی آن حفظ گردد.

بکارگیری بیش از حد ابزار های حرارتی

سشوار، اتوی مو یا فر نماینده مو هرگز نباید در تماس مستقیم با مو ها قرار بگیرند. این کار نه تنها به مو آسیب وارد می نماید، بلکه باعث خشکی مو نیز می گردد. محصولاتی مانند موس و محصولات مراقبتی مو، می توانند از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری نمایند. این محصولات مانند پوششی محافظتی، اطراف مو را فرا می گیرند و از خشک شدن آن جلوگیری می نمایند. هنگام خشک کردن مو، سشوار را با فاصله 30 سانتی متری از مو ها بگیرید و همواره مو ها را از بالا به پایین برس بزنید، این کار به نرم شدن ساقه مو یاری می نماید.

مصرف محصولات زیبایی نادرست و خشکی مو

استفاده از شامپو خشک و اسپری موی بسیار قوی، اصلاً برای مو های خشک مناسب نیستند. چون این محصولات چربی مو را به خود جذب می نمایند و باعث خشکی مو می شوند. اما استفاده از این محصولات نه تنها برای مو های معمولی یا چرب مسئله ای ایجاد نمی نمایند، بلکه بعضی اوقات می توانند مفید هم باشند. افرادی که موهای خشک دارند باید به جای شامپو، بیشتر از نرم نماینده ها استفاده نمایند تا رطوبت مویشان به وسیله شامپو از بین نرود.

هنگام خرید و سفارش آنلاین نرم نماینده مو، سعی کنید محصول مورد نظرتان را از فروشگاه های معتبر بخرید تا کیفیت و اصالت کالا تضمین شده باشد.

نرسیدن مواد مغذی به موها

چند شاخه شدن مو مشکل همیشگی افرادی است که موی خشک دارند. بنابراین، این نوع مو ها به مراقبت بیشتری احتیاج دارند. نرم نماینده ها، ماسک مو و روغن های طبیعی می توانند آسیب دیدگی مو را تا حد زیادی ترمیم نمایند. بهتر است اجازه دهید روغن های طبیعی یک شبانه روز روی مو ها باقی بمانند، تا مو را به طور کامل احیا نمایند.

ترفند های خانگی برای خشکی مو

در صورت شنمایندگی و خشکی مو، می توانید از روش های خانگی برای درمان آن استفاده نمایند. در ادامه به روش های درمانی خانگی مختلفی اشاره می کنیم که امتحانشان را پس داده اند.

روغن های گرم

استفاده از روغن زیتون یکی از محبوب ترین روش های خانگی برای موی خشک و آسیب دیده است. علاوه بر روغن زیتون، روغن های طبیعی دیگری هم هستند که استفاده از آن ها نیز توصیه می گردد:

  • روغن نارگیل
  • روغن بادام
  • روغن جوجوبا
  • روغن ذرت

همه این روغن ها سرشار از ویتامین ئی و آنتی اکسیدان ها هستند و به حفظ رطوبت لایه بیرونی مو یا کوتیکول ها یاری می نمایند، در نتیجه آسیب وارد شده به موها ترمیم می گردد.

روش تهیه این روش درمانی خانگی:

  1. حدود نصف فنجان روغن را گرم کنید. نگذارید روغن بجوشد.
  2. چند دقیقه مو ها را با روغن و به آرامی ماساژ دهید.
  3. مو ها را با استفاده از یک حوله گرم بپوشانید.
  4. اجازه دهید روغن 30 تا 40 دقیقه یا یک شبانه روز روی موها باقی بماند.
  5. بعد از آن، موها را با شامپو بشویید.

این روش درمانی باعث تقویت و براق شدن موی خشک و آسیب دیده می گردد.

استفاده از ماءالشعیر به عنوان نرم نماینده

ماءالشعیر حاوی پروتئینی است که به ترمیم کوتیکول های مو یاری نموده و موها را صاف و براق می نماید. پس از شستشوی مو با شامپو، چند قطره ماءالشعیر روی آن بچکانید و اجازه دهید رطوبت مو به طور طبیعی تبخیر گردد. ماءالشعیر در نقش یک نرم نماینده طبیعی و بدون بو، مو را نرم و لطیف می نماید.

قرار دادن ژلاتین روی موها

ژلاتین ساده منبع پروتئینی خوبی برای مو است. ژلاتین رشته های مو را می پوشاند و آن ها را مرطوب نگه می دارد و باعث صاف و براق شدن موها می گردد.

روش تهیه این درمان خانگی:

  1. یک قاشق غذاخوری ژلاتین را با 1 لیوان آب گرم مخلوط کنید.
  2. ترکیب را به مدت 5 دقیقه کنار بگذارید تا ژلاتین کمی دمای اتاق را به خود بگیرد.
  3. یک قاشق چایخوری سرکه سیب و 6 قطره روغن طبیعی مانند گل یاس، اسطوخودوس، مریم گلی یا رزماری را به ترکیب اضافه نموده و هم بزنید.
  4. ترکیب نهایی را روی مو های تمیز قرار دهید.

در آخر، اجازه دهید ترکیب به مدت 10 دقیقه روی موها بماند، سپس آن با آب ولرم بشویید.

استفاده از مخلوط های حاوی تخم مرغ و مایونز

تخم مرغ و مایونز حاوی میزان قابل توجهی پروتئین هستند، که به تقویت و استحکام مو و بازگرداندن رطوبت به موهای شنماینده یا خیلی خشک یاری می نمایند.

شما می توانید یکی از این مخلوط های پروتئینی را در خانه و به روش های زیر تهیه کنید:

  1. یک سفیده تخم مرغ را با 2 قاشق غذاخوری آب گرم مخلوط نموده و هم بزنید.
  2. ترکیب به دست آمده را روی موها و پوست کف سر بمالید.
  3. به مدت چند دقیقه با استفاده از نوک انگشتان و به صورت دایره ای، پوست سر را ماساژ دهید.

یا

  1. سه عدد تخم مرغ را در یک کاسه با هم ترکیب کنید.
  2. دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و 1 قاشق غذاخوری عسل با آن اضافه کنید.
  3. مو ها و پوست کف سر را به ترکیب به دست آمده آغشته کنید.
  4. سر را با استفاده از یک پوشش پلاستیکی یا کلاه حمام بپوشانید.
  5. موها را با آب سرد و شامپو بشویید.

یا

  1. موها را با آب گرم مرطوب کنید و یک لایه ضخیم از سس مایونز را به آرامی روی آن ها بمالید.
  2. موها و پوست سر را به آرامی ماساژ دهید. مو ها را از بالا به پایین ماساژ دهید.
  3. سر را با یک پوشش پلاستیکی به مدت 30 دقیقه تا 1 ساعت بپوشانید.
  4. مو ها را با آب سرد و با شامپو بشویید.

استفاده از ماسک ماست و روغن

ماست و روغن در کنار هم می توانند یک درمان خانگی مؤثر برای برطرف خشکی مو باشند.

روش تهیه این درمان خانگی:

  • نصف فنجان ماست ساده را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 6 قطره اسانس روغنی ترکیب کنید.
  • مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.
  • این ترکیب را روی موهای شامپو زده قرار بدهید.
  • مو را با پلاستیک یا کلاه حمام بپوشانید و اجازه دهید ترکیب 15 تا 20 دقیقه روی سر بماند.
  • موها را کاملاً با آب گرم بشویید.

استفاده از خمیر آووکادو

میوه آووکادو سرشار از ویتامین های آ، ئی و چربی های اشباع شده و مواد معدنی است که همگی موهای آسیب دیده و خشک را تغذیه نموده و مرطوب نگه می دارند.

برای تهیه خمیر آووکادو، یک آووکادو پوست کنده و رسیده را با یک عدد تخم مرغ مخلوط نموده و به مدت 20 دقیقه آن را روی موهای مرطوب قرار دهید. سپس موها را چندین بار بشویید.

استفاده از ماسک موز

به طور کلی، استفاده از انواع ماسک های خانگی برای تقویت مو توصیه می شوند. یکی از ساده ترین روش تهیه ماسک مناسب موی خشک، ماسک موز است. موز سرشار از پتاسیم است و رطوبت بالایی دارد و همین باعث می گردد که برای درمان موهای خشک گزینه مناسبی باشد.

موز به علت خاصیت زیادی که دارد می تواند مانع از چند شاخه و نازک شدن موها شده و خاصیت ارتجاعی مو را بهبود ببخشد.

برای استفاده از این فواید، یک موز را ریز نموده و آن را کاملاً روی موها پخش کنید. اجازه دهید تکه های موز به مدت 1 ساعت روی مو ها باقی بمانند، سپس مو را با آب ولرم بشویید.

تغییر رژیم غذایی

تغذیه سالم و اضافه کردن امگا 3 و آنتی اکسیدان ها به رژیم غذایی می تواند در داشتن موهایی سالم تر و درخشان تر تاثیر گذار باشد.

محصولات زیر سرشار از ترکیبات مفید هستند و می توانید آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجاند:

  • ماهی های چرب از جمله ماهی سالمون، ماهی ساردین و ماهی تن.
  • صدف خوراکی
  • بلوبری
  • گوجه فرنگی
  • گردو
  • بروکلی
  • لوبیا چیتی

مصرف مکمل ها و جلوگیری از خشکی مو

مصرف مکمل های مناسب می توانند در بازگرداندن درخشندگی مو موثر عمل نمایند. مکمل های مفید شامل موارد زیر هستند:

امگا 3

امگا 3 یک اسید چرب است که به مرطوب نگه داشتن مو یاری می نماید. شما می توانید امگا 3 را با مصرف یک تا سه عدد کپسول 250 میلی گرمی روغن روغن بذر کتان یا روغن گل پامچال، یک یا سه بار در روز دریافت نمایند.

ویتامین ها

مصرف ویتامین آ، ث و بیوتین (که گاهی به آن ویتامین اچ گفته می گردد) و مکمل های آهن نیز می توانند به زیبایی و درخشندگی موها یاری نمایند.

انجام اقدامات پیشگیرانه

ایجاد بعضی تغییرات در سبک زندگی و انجام اقدامات پیشگیرانه می توانند به بهبود سلامت موها و برطرف خشکی مو یاری نمایند. این نکات شامل موارد زیر است:

  • استفاده بیش از حد از محصولات زیبایی و مراقبتی مو، مانند رنگ مو و ابزار هایی مانند سشوار و اتوی مو را متوقف کنید.
  • از قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور آفتاب اجتناب کنید.
  • از تماس زیاد با آب کلر دار استخرها خودداری کنید.
  • به جای بستن مو ها با کش، از مدل موهای آزادتر و شل تر بهره ببرید.
  • هفته ای یکبار از ماسک مناسب موی خشک بهره ببرید.
  • از گیره های فلزی و سایر لوازم جانبی فلزی مو استفاده نکنید.
  • مو ها را بیش از حد نشویید. به جای آن هر چند روز یکبار آن را شستشو دهید.
  • از شامپوهای ملایم مانند شامپو های گیاهی یا بدون سولفات بهره ببرید.
  • به جای آب گرم از آب سرد یا آب مقطر هنگام شستن موها بهره ببرید. آب سرد به بسته شدن کوتیکول ها یاری نموده و رطوبت مو را حفظ می نماید.
  • از شامپو و نرم نماینده هایی مانند روغن های طبیعی که می توانند شامل بادام شیرین، آرگان، آفتابگردان و سویا باشند، بهره ببرید.
  • از موها در مقابل عناصر و مواد شیمیایی خشن موجود در ساحل یا استخر محافظت کنید. برای این کار، قبل از رفتن به ساحل یا بعد از شنا، موهایتان را با یک چهارم سرکه سیب و سه چهارم فنجان آب بشویید.
  • برای این که از چند شاخه شدن مو ها جلوگیری کنید، نوک مو ها را هر چند وقت یکبار کوتاه کنید.
  • برای محافظت از مو در برابر آفتاب از کلاه و روسری بهره ببرید.
  • زیاد آب بنوشید و از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید، زیرا آنچه شما مصرف می کنید به طور مستقیم روی سلامت موهایتان تأثیر خواهد گذاشت.
نتیجه گیری

موهای خشک را می توان با بعضی اقدامات از جمله ایجاد یک رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم و بکارگیری روش های خانگی که راه های مقرون به صرفه و مؤثری برای بازگرداندن نرمی، رطوبت و درخشندگی هستند، درمان کرد. محدود کردن استفاده از ابزار ها و مواد آرایشی نیز می تواند به بهبود خشکی مو یاری کند. بنابراین، اگر علت خشکی موها ابتلا به بیماری یا یک مشکل پزشکی نباشد، به یاری روش های خانگی و ساده قابل درمان است.

منبع: اسنپ مارکت

به "با ترفندهای زیر از شر خشکی مو راحت شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با ترفندهای زیر از شر خشکی مو راحت شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید