تصاویر متحرک اسباب اشتغال خاطر ملوکانه ، اینفوگرافی مهم ترین رخدادهای سینمای ایران از 1279 تا 1309

به گزارش وبلاگ ایزابل، مظفرالدین شاه قاجار در سفر به فرانسه مفتون دستگاه سینموفتوگراف و لانترن ماژیک شد و دستور خرید همه دستگاه های آن را داد.

تصاویر متحرک اسباب اشتغال خاطر ملوکانه ، اینفوگرافی مهم ترین رخدادهای سینمای ایران از 1279 تا 1309

نخستین نمایش تصاویر متحرک در جهان به سال 1985 در کافه گراند بلوار کاپوسی شهر پاریس رقم خورد. تماشاگران این تصاویر نه اعیان و اشراف پاریس بلکه مردم عادی بودند. اما 5 سال بعد از این تاریخ که مظفرالدین شاه قاجار در سفر به فرانسه مفتون دستگاه سینموفتوگراف و لانترن ماژیک شد و دستور خرید همه دستگاه های آن را داد، تصاویر متحرک در ایران نه وسیله سرگرمی توده ها بلکه اسباب سرگرمی شاهانه شد. این طور شد که سینما از همان بدو ورودش به ایران با سیاست گره خورد.

نخستین تلاش ها برای راه انداختن سالن سینما در ایران با نام چند تن گره خورده، پیشگامان امیدوار با آرزوهای دور و دراز که معمولا قدرت موانعی که بر سر راه شان بود بر شوق و خیال اندیشی آنها می چربید. بخشی از داستان آغاز سینما در ایران در فیلم گراندسینما (1367) ساخته حسن هدایت آمده که درگیری های آقایوف و روسی خان را به تصویر کشیده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "تصاویر متحرک اسباب اشتغال خاطر ملوکانه ، اینفوگرافی مهم ترین رخدادهای سینمای ایران از 1279 تا 1309" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر متحرک اسباب اشتغال خاطر ملوکانه ، اینفوگرافی مهم ترین رخدادهای سینمای ایران از 1279 تا 1309"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید