پشت پرده ورود شهرداری و ایرانسل به کنسرت آنلاین

به گزارش وبلاگ ایزابل، کنسرت های آنلاینی که خواننده ها کاملا دلی و بدون دریافت هزینه برای مخاطبانشان در فضای اینستاگرام برپا می کردند حالا با پرداخت دستمزدهای بالا به خواننده ها برای حضورشان در سالن های خالی، نفس برپایی این کنسرت های مردمی را نابود کرد.

پشت پرده ورود شهرداری و ایرانسل به کنسرت آنلاین

گروه فرهنگ و هنر وبلاگ ایزابل:

همزمان با اواسط اسفندماه و شیوع ویروس کرونا در کشور، فعالیت ها و کنسرت های موسیقی هم مانند سایر فعالیت های فرهنگی و هنری کشور با تعطیلی روبرو شد که این اتفاق تلخ برای اهالی موسیقی یک نکته تاریک و ناامیدنماینده ای محسوب میگردد زیرا بازه زمانی یک ماهه 15 اسفند تا 15 فرودین ماه ، پیک طلایی برپایی کنسرت ها در سراسر کشور محسوب میگردد که علاوه بر خواننده ها و نوازنده ها، عوامل مختلفی در حوزه موسیقی در کنار برپایی کنسرت ها مشغول به کار میشوند و کسب درآمد مینمایند که با شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی کنسرت های موسیقی بسیاری از هنرمندان این حوزه از کار بیکار شده اند.

تعطیلی کنسرت ها دو پیامد منفی در پی داشته است یکی بیکاری بسیاری از نوازنده ها و عوامل فنی کنسرت ها در این ایام است که امیدواریم وعده های وزارت ارشاد در مورد بهبود شرایط معیشتی هنرمندان بیکار شده بزودی محقق گردد اما پیامد دوم آن بعد روانی قضیه است که عدم برپایی کنسرت ها هم موجب سرخوردگی اهالی موسیقی و همچنین عدم نشاط علاقه مندان به کنسرت های موسیقی شده است که در این باره بسیاری از خواننده های مطرح بیکار ننشسته اند و تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردند و با هدف تزریق نشاط در جامعه از همان اواخر اسفندماه در صفحه های شخصی شان در فضای مجازی به تنهایی برای مخاطبانشان برنامه اجرا کردند که به شدت مورد استقبال مخاطبان نهاده شد زیرا این عده از خوانندگان کاملا دلی و در ارتباطی صمیمی و بی واسطه با مخاطبانشان آهنگ های درخواستی آنها را برایشان اجرا کردند تا تحمل قرنطینه های خانگی را برای مردم ساده تر نمایند که این اتفاق در سایر کشورهای دذنیا هم رخ داد و بسیاری از خوانندگان و نوازندگان دنیا تصمیم گرفتند که به صورت خودجوش و بدون هیچ حمایتی از طرف ارگان های دولتی برای مخاطبانشان در فضای مجازی برنامه اجرا نمایند.

این فرایند زیبا تا اوایل فروردین ماه سال 99 ادامه داشت تا اینکه شهرداری تهران با ورود بی مورد به این عرصه، نه تنها جلوی این طرح مردمی بصورت اتوماتیک گرفته شد بلکه با سیاست گذاری های اشتباه خود، حال و هوای عجیبی به فضای کنسرت آنلاین بخشید.

شهرداری تهران که در سال های گذشته رویدادی با عنوان نوروزگاه در ایام نوروز برگزار می کرد؛ سال جاری تصمیم گرفت با تغییر نام این رویداد به نوروزخانه، آن را به صورت مجازی و آن لاین برگزار کند، برای این منظور شهرداری با حدود 15 خواننده قرارداد بسته و از آنها خواسته بود که هر شب در برج میلاد به اجرای برنامه برای جایگاه های خالی بپردازند، در عین حال این اجراها به صورت آن لاین پخش می شد و حتی به مناسبت تعطیلات عید فطر هم این برنامه ها تکرار شد.

اما این برنامه با دو ضعف عمده برخوردار بود یکی آنکه سایتی که به عنوان پخش نماینده آن لاین این اجراها معرفی شده بود، دچار مشکل فراوانی شد و بسیاری از مخاطبان مدت زیادی معطل این سایت شدند و هیچگاه به لحاظ تعداد مخاطب نتوانست به آمارهای آنلاین کنسرت های مجازی و شخصی خواننده ها در اینستاگرام برسد .

اما نکته دوم و مهم تر موضوع هزینه های گزافی است که در این حوزه از سوی شهرداری تهران انجام میگردد، کنسرت های آنلاینی که خواننده ها کاملا دلی و بدون دریافت هزینه برای مخاطبانشان در فضای اینستاگرام برپا میکردند حالا با پرداخت دستمزدهای بالای شهرداری تهران به خواننده ها برای حضورشان در سالن خالی برج میلاد کار را کاملا خراب کرد و این در ذهن مردم تداعی میگردد که با توجه به همه مسائل بالای مردم تهران، هزینه کردن شهرداری در حوزه کنسرت آنلاینی که توسط خواننده ها کاملا رایگان انجام می شد چه توجیهی دارد؟ و آیا برای این بذل و بخشش بی دلیل از جیب بیت المال علت قانع نماینده ای دارد؟

از سوی دیگر پیگیری های بعضی خبرگزاری ها در این مدت نشان می دهد که بعضی چهره های حاضر در این فستیوال از 20 میلیون تا 50 میلیون تومان برای حضور و اجرای زنده در این فستیوال دریافت نموده اند.

در واقع این کنسرت های آنلاین نوروزخانه شهرداری؛ آن طور هم که می گویند رایگان نیستند. این کنسرت ها تنها برای مخاطبان رایگان است و گروه های حاضر در این رویداد قراردادهایی دارند که رقم های بالایی هم بابتِ هر اجرا دریافت می نمایند.

از سوی دیگر اپراتور عظیم ایرانسل هم با برپایی کنسرت همایون شجریان راه اشتباه شهرداری تهران را در این خصوص ادامه داده است و شب گذشته با برپایی کنسرت آنلاین همایون شجریان در تالار وحدت موج عجیبی از نارضایتی مخاطبان را در فضای مجازی در پی داشت که این دسته از مخاطبان به خاطر سرعت پایین سایت مورد نظر پیروز به تماشای اجرا نشدند.

در مجموع باید گفت، پشت پرده دخالت بد موقع شهرداری تهران و ایرانسل به طرح کنسرت آنلاین یک دلیل واضح و آشکار بیشتر ندارد و آن اینکه این نهادهای دولتی و نیمه خصوصی صرفا برای پوشاندن ضعف هایشان و خودنمایی مجموعه خود دست به چنین اقدامات نمایشی میزنند و در نهایت با انجام هزینه های بالا و سیاستگذاری اشتباه مرگ زودهنگام طرح مردمی کنسرت آنلاین را رقم زدند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پشت پرده ورود شهرداری و ایرانسل به کنسرت آنلاین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده ورود شهرداری و ایرانسل به کنسرت آنلاین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید