چرا خیار برای شما خوب است؟ آیا خوردن زیاد خیار برای شما ضرر دارد؟

به گزارش وبلاگ ایزابل، خوردن خیار در این روزهای گرم تابستانی می تواند منبع خوب آب برای بدن باشد، چراکه با وجودی که یک فرد بزرگ سال میانه به حدود 3 لیتر (12 فنجان) آب در روز احتیاج دارد، حدود یک چهارم از این آب از غذاها منشأ می گیرد.

چرا خیار برای شما خوب است؟ آیا خوردن زیاد خیار برای شما ضرر دارد؟

خوردن خیار با رساندن مایعات کافی به بدن می تواند به حفظ سلامت روده ها، پیشگیری از یبوست و جلوگیری تشکیل از سنگ های کلیوی یاری کند.

خیار مملو از مواد معدنی و ویتامین ها است به طوری که یک فنجان برش های خیار می تواند حدود 15 تا 20 درصد از ویتامین K ضروری روزانه را تأمین کند که برای انعقاد طبیعی خون و سلامت استخوان ها لازم است (ویتامین K مانند ویتامین D در جذب کلسیم از روده ها نقش دارد). برای همین است که افرادی که نوع داروی رقیق نماینده خون یا ضد انعقاد ازجمله وارفارین (کومادین) مصرف می نمایند، نباید به یک باره بدون مشورت با پزشکشان اندازه مصرف خیارشان را افزایش دهند.

خیار بعلاوه حاوی ویتامین های B و C به همراه مواد معدنی مانند مس، فسفر، پتاسیم و منیزیم است.

یک فنجان 150 گرمی خیار پوست نکنده حاوی حدود 200 میلی گرم پتاسیم و 17 میلی گرم منیزیم است. توصیه روزانه به بزرگ سالان این است که روزانه حدود 4700 میلی گرم پتاسیم و حدود 300 تا 400 میلی گرم منیزیم از غذاها دریافت نمایند.

کاهش مصرف سدیم (نمک خوراکی) و افزایش اندازه پتاسیم خوراکی به پیشگیری از فشارخون بالا یاری می نماید.

خوردن خیار به اندازه زیاد به ندرت باعث مسئله ای جدی می گردد، اما ازآنجایی که خیار دارای اندازه زیادی فیبرهای خوراکی است، خوردن بسیار زیاد آن ممکن است باعث فراوری گاز بیش ازحد، آروغ زدن و بی نظمی در اجابت مزاج، اسهال یا درد شکم گردد. اندازه بالای فیبرهای خوراکی در خیار هم به پیشگیری از سرطان روده بزرگ یاری می نماید.

مجموعه ای ترکیبات شیمیایی به نام کوکوربیتاسین (cucurbitacin) که در خیار به اندازه زیادی وجود دارند، هم ممکن است در این علائم گوارشی نقش داشته باشند. این مواد تلخ مزه که هنگام خوردن ته متصل به گیاه خیار مزه شان را احساس می کنید، درواقع مجموعه ای نایکنواخت از فرمون های گیاهی (مواد دفاعی گیاهی) در بعضی از آنالیز ها از خود خواص ضد سرطان از خود نشان داده اند و از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری نموده اند.

بعضی از کوکوربیتاسین ها برای انسان ها سمی هستند، برای همین است که خوردن کدوی گرزی که حاوی اندازه زیادی از این مواد شیمیایی است، در بعضی از افراد بیماری ایجاد می نماید. اما اندازه کوکوربیتاسین ها در خیار معمولی آن قدر زیاد نیست که باعث مسمومیت گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "چرا خیار برای شما خوب است؟ آیا خوردن زیاد خیار برای شما ضرر دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا خیار برای شما خوب است؟ آیا خوردن زیاد خیار برای شما ضرر دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید