چرا پنجره های هواپیما گرد است؟
به گزارش وبلاگ ایزابل، علت گرد بودن پنجره های هواپیما
چرا پنجره های هواپیما گرد است ؟ در این مقاله از سایت خبرنگاران قصد بیان علت دایره شکل بودن پنجره های هواپیما را داریم. پنجره های هواپیما همواره به صورت گرد ساخته می شوند.

علت ساخت این نوع پنجره ها یک تدبیر مهندسی برای حفظ جان مسافران هستند. در واقع اگر پنجره هواپیماهای تجاری نیز همانند پنجره های آپارتمان ها به شکل مربع ساخته می شدند، کل هواپیما در حین پرواز متلاشی می شد.
در میانه قرن بیستم، شرکت های هواپیمایی تجاری، هواپیماهای خود را در ارتفاعات بالا به پرواز در آوردند. این طرح باعث صرفه جویی در هزینه های پرواز شد. زیرا کاهش چگالی هوا به معنی کاهش نیروی پسا (Drag Force) روی هواپیما می باشد و این کاهش درگ نیز به مصرف سوخت کمتری منجر می گردد.
بعلاوه، پرواز هواپیما در ارتفاع بالاتر به معنی حرکت نرم تر آن نیز است.
نیروی پسا یا Drag همان نیروی مقاومت هوا یا نیروی اصطکاک میان بدنه هواپیما با ملکول های موجود در هوا می باشد که در جهت خلاف نیروی پیشرانه ایجاد خواهد شد.
مهندسین هوافضا جهش بزرگی در تکنولوژی صنعت هوایی و ساخت هواپیما ایجاد نموده است. از جمله اینکه هواپیماها می توانند مسافر بیشتری حمل نمایند و حرکت سریعتری نسبت به گذشته نیز داشته باشند.
پنجره های گرد هواپیما:
بنابراین برای ایجاد شرایط مناسب پرواز هواپیماها در ارتفاعات بالاتر، شرکت های هواپیمایی تغییراتی را در طراحی آن ها ایجاد نمایند. در ابتدا فضای داخل کابین های هواپیما را باید به گونه ای تنظیم فشار می کردند تا مسافران بتوانند به خوبی نفس بکشند. سپس، در ادامه این تغییرات هواپیما را باید به شکل استوانه ای طراحی می کردند تا توانایی تحمل افزایش فشار داخلی را داشته باشند.
بعلاوه شکل هواپیما ها نیز برای افزایش ایمنی تغییر نموده است که از جمله این تغییرات، تغییر در شکل پنجره های هواپیما بوده است.
در سال 1950 استفاده از هواپیماهای جت لاین با یک کابین فشرده که باعث اوج گیری بیشتر و سرعت بیشتر شده بود شروع شد. این هواپیماها بعلاوه دارای پنجره های مربع شکل بودند که باعث شد 2 هواپیما در هوا متلاشی شوند.
پنجره های مربع شکل دارای 4 گوشه بودند و در واقع 4 نقطه ضعف بالقوه در هر کدام از آن ها وجود داشت. زیرا به علت وجود اختلاف اندکی بین فشار جو و فشار کابین پنجره های مربعی مشکل ساز هستند. این اختلاف باعث می گردد که کابین کم کم منبسط گردد و این انبساط فشار و تنشی را روی ماده ایجاد می نماید.
حداکثر تنش ایجاد شده نیز در گوشه های تیز این پنجره های مربعی رخ می دهد. در نتیجه رخ دادن بسیار زیاد این تنش ها، هواپیما دچار شکاف شده و از هم می پاشد.
اما در صورت استفاده از پنجره های بیضی شکل یا گرد، تنش و فشار ایجاد شده بسیار یکنواخت تر و نرم تر در محیط پنجره توزیع شده و هواپیما را از ویرانی احتمالی ناشی از تجمع تنش نجات می دهد.
در واقع با منحنی ساختن پنجره ها فشار هوا تقسیم می گردد و احتمال شکستن پنجره ها کاهش می یابد.
سوراخ ریز پنجره هواپیما:
مطمئنا از نظر ما نباید سوراخی روی پنجره هواپیما وجود داشته باشد و وجود یک سوراخ ریز بر روی پنجره هواپیما ممکن است کمی نگران نماینده باشد.
اما جالب است که بدانید این سوراخ ها که فقط در قسمت میانی پنجره سه بعدی هواپیما وجود دارند در واقع برای امنیت ما است و بدون آن ها مسافران دچار مشکل خواهند شد.
کسانی که کوهنوردی می نمایند می دانند که در ارتفاعات بالا هوا فشار هوا و اکسیژن کمتر است و کوهنوردان را دچار مشکلاتی و بیماری هایی در ارتفاع می نماید. این فقط کوه است و در ارتفاعات بالاتر فشار هوا کمتر هم می گردد.
برای اطمینان از اینکه هواپیما از محدوده مجاز بالاتر نخواهد رفت، هوای کابین را تحت فشار قرار می دهند که فشار زیادی بر روی پنجره ها ایجاد می نماید.
از آنجایی که پنجره هواپیما سه قسمت دارد این فشار به پنجره میانی و پنجره بیرونی فشار وارد می نماید. این سوراخ که در پنجره میانی وجود دارد اجازه می دهد که پنجره بیرونی به تدریج این فشار را دریافت کند.
در اصل هدف از این سوراخ این است که اجازه دهد فشار بین کابین مسافر و بیرون یکسان گردد. این سوراخ کوچک بعلاوه مانع زنگ زدن پنجره های هواپیما می گردد و شما بتوانید هنگام فرود منظره ها زیبا را از داخل هواپیما دیدن کنید. این سوراخ های پنجره نیز همانند شکل پنجره های گرد مانند است.
آژانس مسافرتی وبلاگ ایزابل با ارائه خدماتی همانند برگزاری تور های مسافرتی مانند تور اروپا، تور آسیا و … و ارائه خدمات اخذ ویزا از جمله ویزای کانادا، ویزای شینگن و پیکاپ ویزا در خدمت شما عزیزان است.
منبع: قصران گشت