کاهش قیمت مرغ در راه است؟

به گزارش وبلاگ ایزابل، مرغداران می گویند؛ قیمت جوجه یکروزه پس از یک جهش در هفته اخیر نزولی شده است. آنالیز اقتصاد آنلاین نیز نشان می دهد، پس از آنکه هر قطعه جوجه یکروز به قیمت نجومی 32 هزار تومان رسید حالا در مسیر کاهش قرار گرفته و به طور میانه به 18 هزار تومان رسیده، اتفاقی که می تواند زمینه کاهش قیمت مرغ در روز های آینده را فراهم کند.

کاهش قیمت مرغ در راه است؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، به رغم وعده های مسئولان برای کاهش قیمت مرغ، این کالای اساسی همچنان گران است، گرانی این منبع پروتئینی صدای مجلسی ها هم درآورده است.

در آخرین واکنش مجلسی ها به گرانی مرغ مشخص الدین سعیدی، نماینده چابهار در جلسه علنی روز گذشته و طی نطق میان دستور گفت: روزی از همین تریبون مرغ 25 هزار تومانی را نشان ناتوانی مدیران دولت وقت میدانستیم حالا چگونه در برابر مرغ 100 هزار تومانی سکوت کردیم؟

واکنش مسئولان چه بوده است؟

مسئولان با انتشار اخباری همچون افزایش توزیع مرغ و عرضه آن زیر نرخ مصوب در میادین میوه و تره بار کوشش در کاهش قیمت مرغ داشته اند. بعلاوه در چهار خرداد ماه جاری نیز وزارت جهادکشاورزی در اطلاعیه ای گفت: سامانه پیامکی برای اعلام فروشندگان مرغ بیشتر از قیمت مصوب را راه اندازی نموده است. دراین اطلاعیه وزارت جهاد کشاورزی از مردم خواست تا فروش مرغ بیشتر از قیمت مصوب هر کیلوگرم 73 هزار تومان را به سامانه پیامکی 30008136 اعلام نمایند یا عکس و فیلم تخلفات صورت گرفته در این زمینه را ارسال نمایند، تا به آن رسیدگی گردد. علاوه بر آن ها، اخباری مبنی بر واردات مرغ منتشر شد.

اما، در حال حاضر قیمت مرغ گرم در بازار مصرف از 80 هزار تومان تا بیش از 100 هزار تومان است که، 7 تا 27 هزار تومان بیش از آخرین نرخ مصوب یعنی 73 هزار تومان است. بعلاوه قیمت میانه خرید مرغ زنده از مرغدار 57 هزار و 503 تومان است که 5 هزار و 503 تومان بیش از نرخ مصوب آن یعنی 52 هزار تومان است.

کاهش قیمت جوجه و امید به کاهش قیمت مرغ

طبق گفته محمد علی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، به اقتصاد آنلاین؛ قرار بر این بود، برای اجرای قیمت مصوب 73 هزار تومان برای مرغ گرم، جوجه یکروزه با نرخ مصوب 15 هزار و 900 تا 16 هزار و 900 تومان در اختیار مرغدار قرار گیرد. اما، در هفته های اخیر قیمت این نهاده مهم فراوری تا 32 هزار تومان نیز رسید.

با توجه به تأثیر حدود 18 تا 20 درصد جوجه در هزینه تمام شده فراوری مرغ، با نجومی شدن قیمت این نهاده، افزایش قیمت مرغ نیز رقم خورد و این منبع پروتئینی نیز افزایش قیمت بی سابقه ای را ثبت کرد.

آنالیز ها نشان می دهد، پس از آنکه قیمت هر قطعه جوجه یکروز به قیمت نجومی 32 هزار تومان رسید حالا در مسیر کاهش قرار گرفته است. هم اکنون به طور میانه قیمت هر قطعه جوجه یکروزه به 18 هزار تومان رسیده، که نسبت به اوج قیمت آن کاهش 14 هزار تومانی داشته است.

به گفته کارشناسان، با توجه به سهم این نهاده در هزینه تمام شده فراوری می توان انتظار داشت، قیمت مرغ در روز های آینده کاهش داشته باشد. اما، برای مقدار کاهش قیمت مرغ نمی توان رقم مشخصی مشخص کرد چرا که علاوه بر جوجه یکروزه سایر نهاده ها مانند خوراک دام نیز بر قیمت تمام شده فراوری مرغ مؤثر هستند که همچون جوجه یکروزه در هفته های اخیر بازاری پر نوسان داشته اند.

منبع: فرارو

به "کاهش قیمت مرغ در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش قیمت مرغ در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید