دمای داخل هواپیما؛ چرا سرد است و چگونه با آن کنار بیاییم؟
به گزارش وبلاگ ایزابل، سفر هوایی تجربهای متفاوت از دیگر شیوههای حملونقل است و بسیاری از جنبههای آن، مانند دمای داخل هواپیما، توجه مسافران را به خود جلب میکند. شاید هنگام سوار شدن به هواپیما انتظار هوایی مطبوع و راحت داشته باشید، اما با محیطی سردتر از حد معمول مواجه شوید. این موضوع سوالاتی در ذهن ایجاد میکند؛ چرا دمای هواپیما تا این حد سرد است؟ آیا این کار دلیلی علمی دارد یا صرفاً یک انتخاب سلیقهای است؟ در این مقاله، قصد داریم به دلایل سردی هواپیما بپردازیم، نکات علمی و پزشکی مرتبط با آن را بررسی کنیم و راهکارهایی برای مدیریت بهتر این شرایط ارائه دهیم.
ممکن است فکر کنید در صورتی که بخواهید یک پرواز داخلی در داخل کشور داشته باشید زیاد لازم نیست تا لباس های گرم بپوشید، اما وقتی داخل هواپیما می روید می بینید که داخل آن خیلی سردتر از چیزی است که فکرش را می نموده اید و با خودتان می گویید شاید داخل یخچال متحرک شده اید و خودتان بی خبرید! اشتباه نکنید، البته که پرسنل هواپیما قصد جان شما را ننموده اند! آن ها فقط می خواهند مطمئن شوند تا ماکزیمم درجه راحتی را برای سرنشینان فرهم می نمایند و به همین علت هم دمای داخل هواپیما سردتر از تصورتتان است. با وبلاگ ایزابل همراه شوید می خواهیم این موضوع را بیشتر باز کنیم.
معمولا دمای داخل هواپیما بین 22 تا 24 درجه سانتیگراد نگه داشته می گردد که دقیقا مشابه دمایی است که در بیشتر محیط های اداری رعایت می گردد و به ندرت در برخی جاها هم سعی می گردد تا دما بین 18 تا 27 درجه سانتیگراد نگه داشته گردد. پس می بینید؟ دمای داخل هواپیما اصلا پایین نیست و خیلی هم نرمال است، ولی در حالت معمول به خاطر این ک افراد خیلی در هواپیما تحرک ندارند و جا به جا نمی شوند در نتیجه بدن آن ها گرم نمی گردد چرا که فعالیت فیزیکی ای ندارد و به همین خاطر هم فرد احساس سرما می نماید.
چرا تا این اندازه سرد نگهداری می گردد؟
اگر بخواهیم به صورت خیلی کلی حرف بزنیم، به این دلیل سرد می گردد تا دمای هواپیما پایین نگه داشته گردد که محیط مطبوع خوشایند باشد. طبق تحقیقاتی که انجام شد و نتیجه آن هم منتشر شده است ایرباس در این باره شرح داده است: اندازه گرمایی که مسافران در یک کابین بسته می توانند از دست بدهند کاملا قابل آنالیز است، هوایی که به داخل هواپیما می آید باید حتما برابر یا پایین تر از دمای مورد احتیاج کابین باشد. این فراوری کنده مشهور هواپیما در این باره باز هم شرحاتی اضافه نمود: اگر چه لول هر جایگاه به تنهایی معین نیست و قابل کنترل هم نیست اما سیستم تهویه ای که در هواپیما وجود دارد دمای داخل هواپیما را به طور کلی تغییر می دهد.
یکی از مهمانداران هواپیمایهای بوئینگ گفته که آن ها مجبورند تا مدام دمای هواپیما را اندازهی کم و یا زیاد نمایند و آن هم به دلیل درخواست های مداوم مسافران است و بعد هم اضافه کند که مسافران چون نشسته اند و فعالیتی ندارند گرمشان می گردد در حالی که مهمانداران هواپیما مدام در حال رفت و آمد و جابه جایی هستند و بنابراین طبیعتا چنین تناقض هایی زیاد پیش می آید.
علاوه بر این در این گزارش شکایت هایی از مسافران هم به چشم می خورد که بیشترین گله شان از تنظیمات نامناسباست، آن ها گفته اند که در پروازهای طولانی به محض این که وعده غذاییشان را میل می نمایند از آن ها خواسنه می گردد تا بخوابند!
چیزی که معین است این است که دمای داخل هواپیما در تناقض زیادی با زمانی است که می خواهد تیک آف کند دلیل آن هم این است که باید قبل از این که هواپیما به آسمان می رود اندازهی انرژی ذخیره کند.
در هواپیماهایی که بزرگ تر و سنگین تر هستند معمولا به انرژی تمام سیتسم احتیاج است تا هواپیما بتواند تیک آف راحت تری داشته باشد و به همین خاطر هم هست که تا زمانی که هواپیما به ارتفاع درست و مناسبی نرسد آن ها را خاموش نگه می دارند. یکی دیگر از دلایل علمی ای که چرا هواپیماها را در دمای پایین نگه می دارند در نتیجه مطالعاتی است که به وسیله دانشگاهی در آمریکا اجرا شده است، طبق این تحقیقات معین شده است احتمال اینکه مردم در کابین های گرم از حال بروند بسیار بیشتر است در واقع ارتفاع به یاری گرما می آید و باعث می گردد تا بخشی از سطح هوشیاری شان از بین برود. این یکی از شرایط پزشکی مرسوم و اثبات شده در سفرهای هوایی است و اصلا تعجب برانگیز نیست. از طرف دیگر گرماب اعث می گردد تا مقدار اکسیژن پایین بیاید.
در واقع مانند این پیشامدها در یکی از هواپیماهای دالاس پیش آمده است که آن را یکی از مهمانداران گزارش نموده است، در واقع بر اثر گرم بودن داخل هواپیما آن فرد دچار بی هوشی سطحی شده بوده است.
آیا ماکزیممی برای دمای هواپیما وجود دارد؟
یکی از سال هایی که مسافران زیاد آن را می پرسند این است که آیا ماکزیممی برای دمای داخل هواپیما وجود دارد و قانون خاصی در این باره هست یا نه. در جواب باید گفت که طبق استانداردی که در این صنعت معین شده تعریف شده است، دما باید بین 90 درجه فارنهایت و یا 32.2 درجه درجه سانتیگراد باشد اما تا حالا دیده و یا شنیده نشده است که چنین دمایی رعایت گردد چرا که واقعا می تواند گرم و آزار دهنده باشد به خصوص اگر که پرواز طولانی باشد.
پس راه چاره چیست؟ چیزی که معین این است که قرار نیست این اندازه زیاد و یا کم گردد بنابراین بهتر است تا لباس های گرم تری بپوشید و خیلی خودتان را درگیر این قواعد نکنید.
شاید برایتان عجیب باشد ولی یکی دیگر از مواردی که در هواپیما اتفاق می افتد این است که بیشتر جوش می زنید! تاحالا شده که در هواپیما باشید و احساس کنید که بدنتان چقدر می خارد؟ به اندازه ای که مدام مجبورید خودتان را بخارانید… دلیل آن کثیف بودن محیط و جایگاه های هواپیما است؟ خیر، دلیل آن خوردن غاهای هواپیما است؟ ابدا! در واقع به دلیل اینکه داخل کابین هواپیما رطوبت خیلی پایین است پوست خیلی وزد می گردد و به همین خاطر هم هست که لب ها پوسته پوسته می شوند. بر خلاف پوست های خشک، اگر پوستی چرب باشد رطوبت هوا باعث می گردد تا پوست چرب چرب تر گردد و همین موضوع باعث می گردد که وقتی که هواپیما به زمین می نشیند جوش هایی را روی بدنتان ببینید و راه چاره این موضوع هم نوشیدن اندازه زیادی آب است.
نتیجهگیری:
دمای داخل هواپیما یک عامل حیاتی در سفرهای هوایی است که نهتنها برای راحتی مسافران بلکه به دلایل علمی و ایمنی تنظیم میشود. از پیشگیری از بیهوشی در کابین تا حفظ شرایط بهینه برای کارکرد سیستمهای هواپیما، همه این عوامل بر تصمیمگیری درباره دما تأثیر میگذارند. با این حال، مسافران میتوانند با آمادگی بهتر، مانند پوشیدن لباسهای گرمتر و نوشیدن آب کافی، تجربه سفر خود را بهبود دهند. در نهایت، آگاهی از این مسائل و دلایل پشت آنها، سفر هوایی را از چالشی ناراحتکننده به تجربهای دلپذیر تبدیل خواهد کرد.