توسعه حرفه ای معلمان امری مستمر است
به گزارش وبلاگ ایزابل، تهران (پانا) - همایش تجلیل از برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس، در سالن ولایت آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران و همزمان به صورت ارتباط ویدئو کنفرانسی در سراسر کشور برگزار گردید.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل شهرستان های استان تهران، همایش تجلیل از برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس، در سالن ولایت آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران و همزمان به صورت ارتباط ویدئو کنفرانسی در سراسر کشور برگزار گردید.
علیرضا کمرئی، در این جشنواره با اشاره به این که معلمان فرصت های یادگیری را برای دانش آموزان ایجاد می نمایند گفت: هیچ فعالیتی در آموزش و پرورش به میزان فرصت هایی که برای یادگیری ایجاد می کنیم اهمیت ندارد و آن هم برای معلمان که باید شایستگی های لازم را در حوزه معلمی کسب نمایند تا بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه نمود: معلمان احتیاجمند توسعه شایستگی حرفه ای خود هستند و آموزش و پرورش موقعیت های را همانند این جشنواره فراهم می کند که فرصتی برای افزایش توانایی های ما به وجود آید.
وی گفت: رویکرد ما در ایجاد و فعال کردن موقعیت های یادگیری دو موضوع مهم و کلیدی است، که اولین عامل آن بهبود کیفیت زندگی کاری و حرفه ای معلمان و دومین موضوع بهبود کیفیت، کارایی و اثربخشی کار معلمان است.
کمرئی، این عوامل را احتیاج سیستم آموزشی دانست که در آن معلم احساس ایجاد کیفیت و رضایت شغلی بیشتر و احساس نقش موثر و مثبت در حوزه حرفه ای خود می کند و پیامد این تغییر غیر از بهبود کیفیت کار معلم، متوجه دانش آموزی است که از این بهبود انگیزه بهره می برد.
این مقام مسئول، توسعه حرفه ای معلمان را امری مستمر دانست و گفت: چون احتیاجهای حرفه ای ما به سرعت در حال تغییر است و هر لحظه در معرض شرایط جدیدی قرار می گیریم، احتیاجمند تطبیق با شرایط زمانی و مکانی هستیم که باید در آن به ایفای نقش یادگیری بپردازیم.
علیرضا کمرئی بیان داشت: تعریف توسعه حرفه ای این است که چه کنیم که هر روز نسبت به روز گذشته بهتر باشیم و این موضوع در مضامین آیات و روایات دین ما هم وجود دارد که باید امروزمان از دیروزمان تفاوت داشته و بهتر باشد.
وی، شاخص کارایی معلمان را در مدیریت کلاس درس دانست و گفت: مدیریت کلاس همانند چتر گسترده ای است که کوشش معلم برای کنترل فعالیت های کلاس همانند یادگیری، تعاملات اجتماعی و رفتار فراگیر را مهیا می کند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، مهمترین عامل موثر در مدیریت کلاس درس و جو یادگیری را موقعیت ایجاد شده معرفی و تشریح کرد: با الهام از زیست 20 ماهه در کرونا و فضای مجازی بیش از 19هزار برنامه آموزشی در تلویزیون فراوری شد و این امر همچنان ادامه دارد؛ بعلاوه برنامه شاد موقعیت و بستری بود که معلمان برای فعالیت و فراوری محتوای لازم در آن زحمت مضاعف کشیدند و بیش از سه برابر کلاس های حضوری زمان صرف کردند اما همه این کوشش ها نتوانست کیفیت را در سیستم آموزشی ما حفظ نماید و خلاء آموزشی ناشی از کرونا در تمام جهان و کشور ما محسوس است.
او خاطر نشان کرد: بسترهای یادگیری مجازی علی رغم همه کوشش های معلمان و دست اندرکاران آموزش و پرورش نتوانسته است شرایط مشابه آموزش و یادگیری حضوری را ایجاد نماید و ادامه این روش آموزشی منجر به شکست تحصیلی خواهد شد.
سخنگوی پروژه مهر وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون آموزش و پرورش علاوه بر ایفای نقش گذشته و سنتی خود، احتیاجمند پرداختن به نقایص یادگیری مجازی، جهت جبران آن نیز می باشد.
وی در سرانجام صحبت های خود، معلمان را احتیاجمند سه دانش شامل: دانش محتوایی که باید به روز بوده و هر روز تجدید گردد، دانش فناورانه و استفاده از آن جهت تسهیل گری در آموزش و یادگیری و بعلاوه دانش پدالوژی یعنی هنر و علم وجودی یک معلم دانست که جشنواره الگوهای برتر تدریس نیز با همین هدف برنامه ریزی شده است.
منبع: خبرگزاری پانا